Независимият съветник Борис Бонев от Спаси София внесе днес в Столичния общински съвет предложение за всеобхватна реформа на платеното паркиране в София. “През десетте години, откакто беше въведена Синята зона, не са правени никакви корекции, освен механично увеличаване на зоните. През този период градът ни значително се промени, а натискът от автомобили осезаемо нарасна. С предложението ни целим да осъвременим условията за паркиране, да улесним живущите в зоните, да гарантираме повече паркоместа и най-накрая да вкараме ЦГМ в 21-ви век.” – каза общинският съветник и допълни, че това е най-мащабната реформа в сферата на паркирането, откакто има зони за платено паркиране.
От Спаси София казват, че внесеният доклад, продукт на няколкомесечна работа, предвижда десетки промени и подобрения. “Основна промяна е ограничаването на броя на служебните и безплатни паркоместа за институциите до 3. В момента сме свидетели как държавни институции, министерства, даже самата Столична община, окупират огромни пространства за служебните си автомобили и Общината по никакъв начин не ограничава това. Не е справедливо цели улици и площади да се ползват като служебни паркинги, а живущите да нямат къде да паркират, докато пешеходците лавират между колите по разбитите тротоари.” – обясни Бонев.
Градските активисти споделят, че са провели десетки разговори и ежедневно получават сигнали от живущи в центъра, които се оплакват от огромния наплив на автомобили. Според тях, липсата на правила, отговарящи на днешните проблеми, сериозно затруднява живота на хората. “Затова предлагаме разширяване на Синята зона в рамките на целия център. Нелогично е крайно натоварените райони около НДК, Халите, Докторския паметник и др. да продължават да бъдат извън Синята зона. Също така предвиждаме тя да важи с един час повече – до 20:30 ч., както и да работи и в неделя между 10 и 18 часа.” – споделя Андрей Зографски от Спаси София.
От гражданската организация казват, че предложението им съдържа и възможността за въвеждане на специални места за автомобили за зареждане, както и места за качване и слизане на пътници, които улесняват движението около обществени обекти и транспортни възли. “Предвиждаме и възможността за въвеждане на “Уикенд зона”, важаща през почивните дни, която може да бъде въведена в природен парк Витоша например. За първи път в България се въвеждат доказани европейски практики, за да може да намалим хаоса по софийските улици и да улесним движението. Но предложението ни съдържа и десетки организационни промени, които допълнително ще подобрят функционирането на системата, ще намалят измамите и ще регулират разпределянето на градското пространство между всички ползватели.” – казва Бонев.
Обширният доклад съдържа още и забрана за животинска тяга и каруци в компактния град, дигитализация на работата на ЦГМ чрез електронни винетни стикери и контрол, премахване на грозните и нелегални антипаркинг елементи по тротоарите и улиците и т.н. “Предлагаме логични решения за многобройните проблеми, които се трупаха с годините. Затова очаквам, че всички общински съветници ще подкрепят тази улесняваща живота на софиянци промяна.” – завърши Борис Бонев.