Градският транспорт на София е във финансова криза

1002
trolleybus-skoda

Задълженията на Столичния автотранспорт към доставчици на горива и друг вид разходи към края на януари 2022 г. възлизат на 21,3 млн. лева, като 17,3 млн. лева от тях са просрочени, заявяват директорите на общинските транспортни дружества по време на днешното заседание на Комисията по транспорт на Столичния общински съвет /СОС/, съобщиха от пресцентъра на Съвета.

178 млн. лв. са необходими на Столичната община, за да продължи нормалното функциониране на градския транспорт. Без финансова подкрепа от страна на държавата, общината ще бъде принудена да съкрати линии, както и да увеличи интервалите на движение на обществения транспорт, което ще доведе до влошаване на услугата, смятат от общината. Зам. – председателят на ресорната комисия Зафир Зарков коментира, че транспортът на София, ако досега бе подложен на финансов натиск, то вече, в резултат на пандемията и инфлацията, е във финансова криза.

Според отчета на Столичния електротранспорт разходите за електроенергия на дружеството за 2021 г. са над 13 млн. лв., като само за януари тази година са 3,8 млн. лева. Справката на „Метрополитен“ показва, че текущите разходи за 2022 г. за електроенергия, поддръжка и консумативи възлизат на 4,4 млн. лева. Дружеството обаче има и просрочени задължения към СДВР на стойност близо 6,5 млн. лева. Общо дължимите средства достигат 10,9 млн. лв., обясни шефът на дружеството проф. Стоян Братоев, цитиран от пресцентъра на СОС .

Основните причини за тежкото състояние на градския транспорт в София се дължи на ковид пандемията, която започна през 2020 г., заради която драстично намаля пътникопотокът и продажбата на превозни документи. Последвалата икономическа криза, в това число – поскъпването на горивата и електроенергията, също допринесе за задлъжнялостта на операторите, заявяват техните ръководители.