Министърът на транспорта Росен Желязков одобри промените в Наредба N:34 и я подписа днес. Най-спорните новости са свързани с промяната на начина на определяне на първоначалната такса.
До сега тя не можеше да надвишава цената за един километър пробег по съответната тарифа в населено място с повече от 50%. След обнародването на променената наредба в Държавен вестник първоначалната такса ще е от двоен до троен размер от минималната цена за един километър пробег.
Първоначалната цена за таксиметров превоз ще може да бъде до три пъти по-висока от цената за километър пробег. Това предвижда новата наредба, подписана от министъра на транспорта.
Едни от основните изменения произтичат от последните промени в Закона за автомобилните превози и са свързани с преминаването към общините на регистрациония режим за извършване на таксиметров превоз на пътници.
В закона е вменено задължение на общинските съвети да определят в срок до 31-ви октомври минималните и максималните цени за таксиметров превоз за пътници за следващата година.
Когато Общинският съвет не определи такива цени, се прилагат тези към 31-ви декември на предходната година.
След обнародването на Наредба 34 влиза в сила тримесечен срок за претарифиране на таксиметровите услуги.
Така в София ако към днешна дата минималната дневна тарифа е 0,77 лева на километър, а нощната – 0,88, първоначалната такса ще стане 1,54 през деня и 1,76 през нощта, уточни Кирил Ризов от Съюз „Такси“:
„Ще се коригира само и единствено първоначалната такса или общото увеличение средно ще бъде около 1,00 лев за софиянци. По-голямо увеличение от този 1,00 лев няма да има за пазара в София. Горе-долу нещата ще стоят аналогично във всички други градове“.
Като мотив се посочва, че това ще ограничи нелоялната конкуренция, а натискът дойде от страна на шофьорите на таксита. Изтъква се и полза за потребителите – водачите няма да отказват късите курсове.
В края на миналата година от КЗК посочиха, че предишният опит за регулиране на цените с въвеждането на долен праг е довело до това всички компании да возят на минималната цена и се е получил отказ от ценова конкуренция. От комисията подчертаха, че вероятно и сега ще стане така.
„При приемането на новите текстове в наредбата внимателно е изследвано решението на Комисията за защита на конкуренцията. Производството пред Комисията за защита на конкуренцията е производство за застъпничество за конкуренция, чиято основна цел е да предотврати ограничаването или нарушаването на конкуренцията. С въвеждането на долна и горна граница на първоначална цена се постига предотвратяване на нарушаване на
Конкуренцията“, твърдят от министерството в съобщението до медиите от днес.
Другата промяна е за цената на километър извън населеното място, която не трябва да надвишава повече от 50% цената на километър в населеното място. Към момента тя просто трябва да е посочена при другите цени.