Кметът на София Васил Терзиев си постави за цел – София на нова скорост със закупуването на 500 нови трамваи, тролеи и автобуси на стойност 1 млрд. лв. Програмата е заложена от 2024 до 2030 г. и не се ограничава само с един управленски мандат. Андрей Зографски, зам.-председател на Комисията по транспорт в Столичния общински съвет (СОС) и общински съветник от ПП-ДБ-Спаси София, обясни, че по-голяма част от средствата ще отидат за закупуване на 150 нови трамваи, а 40, които имат остатъчен ресурс, ще бъдат изпратени за основна модернизация в чужбина.
Програмата предвижда 60% като инвестиции да отидат в трамваите – нископодови и климатизирани модерни трамваи по линия 20 и 22. Заложено е и закупуване на пенделни трамваи (трамваи, които имат две кабини), нови по-къси трамваи за линии, в които няма чак толкова голямо натоварване – за трамвайните линии 10, 1, 3 15.
С програмата ще бъдат закупени 75 дуални и хибридни тролейбуси. Такива дуални тролейбуси са закупени в Букурещ, Прага, Братислава. С тях ще може да влезе екологичният градски транспорт дори там, където няма контактна мрежа.
С програмата ще се набавят 60 нови електробуса. От общо 280 автобуса, с които да се обнови подвижният състав, 100 ще бъдат на дизел, 120 автобуса на газ и останалите 60 ще са електробуса. Мнозинството в СОС има стратегическа цел за декарбонизация на транспорта в София.
За автотранспорта се предвиждат 220 нови автобуса. С тях се цели да се върне целият градски транспорт в общински ръце. Още през настоящата година ще бъдат закупени 70 автобуса, 35 тролейбуса за „Люлин“, „Стрелбище“ и „Младост“ и 18 трамвая – нископодови и климатизирани.
Рекордната инвестиция предвижда не само подновяване на сегашните превозни средства, но и тяхното увеличаване с оглед на планираните разширения на трамвайната и тролейбусната мрежа. „Скоростният трамвай по бул. Тодор Каблешков до Дървеница остава основен приоритет, а новите тролейбуси ще бъдат от ново поколение – зареждането им ще става от контактната мрежа по време на движение. Машините ще бъдат оборудвани с възможност за автономен ход до 15 км, което ще позволи линии като 310 или 604 да се обслужват от тези хибридни тролейбуси.“ – допълни г-н Зографски, зам.-председател на Комисията по транспорт.
Визията за модернизацията на градския транспорт е налице, но има липса на работна ръка, а средната възраст за шофьори в градския транспорт достига пенсионната.
На въпрос на БГНЕС как ще се решат тези проблеми заместник-кметът по транспорт Илиян Павлов отговори, че имат визията за създаване на по-добри условия за водачите в градския транспорт.
Предвижда се теглене на заем от голяма международна банка чрез инвестиционно намерение, за да може да се обнови транспортния парк на трамваите, тролеите и автобусите, уточни зам.-кметът по финансови въпроси Иван Василев. Програмата и докладът ще бъдат представени на вниманието на общинските съветници.