Заради новите екостикери, годишните технически прегледи поскъпват с от 6 до 20 лв.

977
екостикери-автомобили

Лепеното на нови екостикери с чип на предното стъкло на автомобилите започва на 12 юли. Оттогава поскъпнат и Годишните технически прегледи (ГТП).

Според прогнозите на държавната администрация, увеличението ще е от 6 лв., а според собствениците на пунктове и на шофьорите – от 10 до 20 лева. В момента се минава на ГТП на цени от 35 до 45 лева, а очакванията да стигнат 50-60 лв.

“Тази екологична мярка е много важна. Съгласен съм, че ще оскъпи годишните прегледи, но само с едно кафе допълнително на месец. Тоест – с 50 стотинки на месец”, каза служебният транспортен министър Георги Тодоров пред “Нова телевизия”. От думите му стана ясно, че той няма намерение да спре или отложи въвеждането на безсмисления екостикер.

В чипа има антена, излъчваща информация, която може всеки катаджия да провери на своя таблет само по регистрационния номер на автомобила. Нещо повече – същото може да направи и всяка камера, независимо дали е за засичане на скорост, от улично видеонаблюдение или на рамките на АПИ на изходите на големите градове.

Новият “налог” ще плащат собствениците на коли с тегло до 3,5 тона. Още от 12 ноември м. г. влязоха в сила промени в Наредба Н-32 за ГТП, според които 10 месеца по-късно (на 12 юли 2021 г.) автомобилите се разделят на 5 екокатегории.

Тази класификация е изцяло българско изобретение и не съвпада със стандартите ЕВРО от 1 до 6, въведени от производителите на автомобили. Те се вземат под внимание за определяне на категорията, но заедно и с измерванията на изгорелите газове, които се правят в пункта за ГТП. В случай, че има отклонение от нормите, може например автомобил с бензинов двигател ЕВРО 4 да получи стикер с 2-ра вместо 3-та категория. Но ако има газова или метанова уредба, същият автомобил може да получи по-високата 4-та категория, където са автомобилите с Евро 5 и ЕВРО 6 и хибридните двигатели. А иначе най-високата – 5-а екогрупа, е само за електрическите автомобили.

Идеята на това разделяне е свързана с движението в големите градове в дни с наднормено замърсяване на въздуха. В последните дни на 44-ото Народно събрание през февруари депутатите приеха промени в Закона за чистотата на атмосферния въздух, които дават право на общинските съвети със свои заповеди да въвеждат ограничения за движение на автомобилите с ниска екокатегория. Например – забранява се в определен ден на леките коли с лепенка от 1 до 3 да се движат през центъра на София и те няма да имат право да продължат от Орлов мост направо по бул. “Цар Освободител” и ще трябва да минат по заобиколни маршрути. Ако не го направят, шофьорът може да спрян или сниман и глобен от 50 до 500 лв., или от 200 до 1000 лв., ако колата се води на юридическо лице.

Забраните не се отнасят само до автомобилите на специален режим и за обществени превоз на пътници и по принцип влизат в сила от 1 януари 2022 г., когато се смята, че от 12 юли до 31 декември т. г. поне половината от леките автомобили у нас ще са минали на ГТП.

Екостикерите с чип се произвеждат от печатница “Демакс” – семейна фирма на дългогодишния депутат и пак кандидат на БСП Петър Кънев. Те са били и единствен кандидат, явил се и спечелил миналата пролет обществената поръчка на Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, бившата ДАИ. Малка подробност е, че договорът за 5,9 млн. лв. без ДДС е сключен за сега лепените холограмни стикери без чип, чиято цена е 3,50 лв. на парче. След 12 юли цената на екостикера става 6,80 без ДДС при тираж 1,5 млн. бройки годишно.