Електробуси на градския транспорт да се движат по маршрут, заявен от пътниците, е авангардният проект, който ще се експериментира в София. Столичният общински съвет одобри начинанието, което струва 4.8 млн.евро и е по инициативата на Европейската комисия UIA (Urban innovative action). Тя е за подпомагане на новаторски дейности в областта на устойчивото развитие на градската среда. Общината ще участва с 369 хиляди евро в реализирането на проекта.
Пет електробуса с по 25 места ще се включат в градския транспорт като ще бъдат ясни само началната и крайната им спирка. По кой маршрут ще се движат между тях обаче ще зависи от заявките на пътниците.
„Заявките ще се обработят и алгоритъмът на софтуера ще изчисли кой е най-добрият маршрут, за да се стигне до там, където иска конкретния пътник“, обясни технологията Кристиан Кръстев, зам.-кмет по транспорта на София. Проектът ще е за три години и ще има принос към подобряването на екологичната обстановка в столицата.
Закупуването на електробуси обаче препъва София за пореден път. В сряда стана ясно, че Столична община е прекратила за втори път поръчката за доставка на 52 електрически автобуса за градския транспорт на София. От общината този път посчиха, чесамите фирми-кандидати са допуснали много грешки в попълване на документацията, в резултат на което за двете позиции на търга с редовни документи се оказал по един кандидат. „Манастирски ливади“ е избран, защото по принцип идеята на Брюксел е такъв транспорт да се осигурява за гъсто населени квартали с интензивно застрояване и с недостатъчно изградена пътна инфраструктура.
В доклада на зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев се твърди, че с „този проект София ще тества за първи път в Европа иновативна практика за зелен обществен транспорт“.
„Основната ни цел е да направим обществения транспорт в София по-привлекателен и удобен, за да се справим с основните фактори, влияещи върху качеството на въздуха: прекомерната употреба на лични автомобили и на задръствания в трафика“, добави той.
Проектът ще се изпълнява в рамките на 3 години, като целият му бюджет заедно с този за партньорите е 4.8 млн. евро. Всеки партньор осигурява 20% съфинансиране. Партньори са Американския университет в България, СУ „Св. Климент Охридски“, Центъра за градска мобилност, Националното сдружение на общините, „Асоциация за развитие на София“, Telelink и др.