Удължават се маршрутите на общинските училищни автобуси в София; повече ще са автобусите до Витоша

училищен-автобус-община-бургас
Училищен автобус. Снимка: Община Бургас

Транспортната комисия към Столичния общински съвет одобри предложение за удължаване на маршрутите на общинските училищни автобуси. Одобрен е и доклад за закупуване на употребявани туристически автобуси, осигуряващи достъп до природен парк „Витоша“. Това съобщиха от пресцентъра на Столичния общински съвет.

Предложението за разширяване и увеличаване на маршрутните линии по проект „Автобуси до училища на територията на Столична община“, одобрено транспортната комисия, е на общинските съветници съветници Карлос Контрера и Зафир Зарков. Крайната цел на всички мерки, които се предприемат в областта на транспорта, е намаляване на трафика и подобряване на въздуха в града. 

Миналата година Столичният общински съвет със свое решение даде съгласие за експериментално въвеждане на автобуси до училищата в централния район на София. Целта на проекта е да се реши въпросът със задръстванията около училищата в централната градска част, както и да се намали замърсяването на въздуха. 

Пробегът на едната автобусна линия У1 бе 5 км. Маршрутът бе от спирка „10 ДКЦ“ по бул. „Стамболийски“, надясно по бул. „Вардар“, ул. „Божурище“, ул. „Цар Симеон“, надясно по „Христо Ботев“, надясно по „Т. Александров“, надясно по „Средна гора“, надясно по „Пиротска“ до 18 СУ „Уилям Гладстон“. 

Другата линия – У2, бе с дължина 4,4 км. Маршрутът по спирки бе „10 ДКЦ“ по бул. „Стамболийски“, надясно по бул. „Вардар“, ул. „Божурище“, ул. „Цар Симеон“, надясно по „Константин Величков“, наляво по „Пиротска“, надясно по „Хр. Ботев“ до страничния вход на 32 СУ „Св. Климент Охридски“. 

В периода на експлоатация на двете автобусни линии са превозени общо 1288 деца и близо 90 родители, които са пътували с тях като придружители. В пиковите дни автобусите са превозвали 33-35 пътника, в повечето дни между 20-30 пътника. 

Проведена е анкета сред родителите, в която са се включили 284 респондента. Отзивите на родителите за услугата са добри. Близо 90% от тези, които са използвали автобусите са доволни от тях, защото им спестява време и ангажимент, а детето харесва възможността да ходи на училище заедно със съученици. Основните запитвания от страна на родителите са за удължаване на маршрутите и подобряване на безопасността на децата, докато се возят в автобусите и пресичат пред училище чрез осигуряване на придружители (контрольори), както и децата да бъдат посрещани на определените спирки за пристигане пред училищата.

Най-голям процент искат удължаване на автобусните линии в посока ж.к. „Красна поляна“, Западен парк, ж.к. „Люлин“, ж.к. „Надежда“. На база на направените предложения и препоръки са разработени варианти за разширяване на маршрута на автобусна линия УI и за промяна и удължаване на маршрута на автобусна линия У2. 

Новоразкритите спирки за у1 са – бул. „Вардар“, Първа АГ болница „Св. София“, 10-о дкц, 134-о СУ „Димчо Дебелянов“, 18-о СУ „Уилям Гладстон“, 32-о СУ „Св. Климент Охридски“. 

За автобусна линия У2 новите спирки са ул. „Луи Пастьор“, надлез „Надежда“, 46-о ОУ „Константин Фотинов“, 32-о СУ „Св. Климент Охридски“, 18-о СУ „Уилям Гладстон“. 

Новите маршрутни линии биха могли да обхванат и още училища при следващ етап на развитие на този транспорт. Паралелно с разработването на предложените маршрути се работи и за разширяване на транспортната услуга чрез въвеждането на нови маршрути, обхващащи други училища в центъра на града. 

Като следващ етап се предвижда това да са 6 ОУ „Граф Н.П. Игнатиев“, 7 СУ „Св. Седмочисленици“, 133 СУ „А.С.Пушкин“. 

Общо 44 милиона лева за купуване на училищни автобуси отпусна служебното правителство в края на миналата година. Допълнителните средства за Министерството на образованието и науката (МОН) са за обновяване на амортизирания автопарк. По този начин ще се гарантира безопасността на децата и учениците от населените места, в които няма детска градина или училище, съобщи тогава МОН.

Общинските съветници Зафир Зарков и Карлос Контрера предложиха още да бъдат закупени още 6 броя употребявани туристически автобуса Евро 6 и транспортната комисия подкрепи доклада им.

Целта е да се повиши качеството на предлаганата транспортна услуга на автобусните линии, осигуряващи достъп до природен парк „Витоша“. Още през 2018 година бяха закупени десет употребявани туристически автобуса с екологичен стандарт Евро 5 и още 5 броя употребявани туристически автобуса Евро 6 през 2019 година. Чрез покупката им бяха заменени 25 броя амортизирани автобуси, произведени през 1991 година. 

Броят на реализираните пътувания са се увеличили с над 400% за последните четири години, посочват от пресцентъра на Столичния общински съвет. Това налага да се разшири автопарка на Столичния автотранспрот и да бъдат закупени още 6 броя с висок клас и всички удобства за пътниците, без да се харчат значителни суми за нови, което би довело и до забавяне на доставката във времето.