Неформалните организации „Science in the Crisis“ и „Родители за безопасно образование“ категорично се противопоставят на решението на Министерството на образованието и науката от 4 януари 2021 г. децата от 1 до 4 клас да се върнат в присъствена форма на обучение в училищата и детските градини да заработят.
Подобно решение в условията на реалната епидемична обстановка пряко излага на огромен риск живота и здравето на голяма част от българските граждани. Това се посочва в отворено писмо на двете организации до министъра на образованието Красимир Вълчев и до здравния министър Костадин Ангелов.
Твърденията, че децата нямат основен принос за разпространението на Covid-19 и че отварянето на училищата не представлява опасност, лесно могат да бъдат оборени, защото заключения въз основа на натрупана до момента информация в света сочат обратното, изтъкват двете организации.
Учениците от 1-ви до 4-ти клас трябва да се върнат в клас в понеделник, решиха от МС
Учениците от 5 до 12 клас ще се обучават дистанционно от 4 до 31 януари 2021 година, припомнят от Министерството на образованието и науката.
От ведомството уточняват, че решението е взето поради необходимостта от предприемане на мерки за ограничаване на разпространението на Covid-19. Според Националният оперативен щаб, децата не са фактор в разпространяване на заразата.
Ето и цялото писмо на неформалните организации:
ДО
Г-Н КРАСИМИР ВЪЛЧЕВ
МИНИСТЪР НА ОБРАЗОВАНИЕТО НА
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ ДО
ПРОФ. Д-Р КОСТАДИН АНГЕЛОВ
МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО НА
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ДО МЕДИИТЕ
ОТВОРЕНО ПИСМО
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ВЪЛЧЕВ,
УВАЖЕМИ ПРОФЕСОР АНГЕЛОВ,
УВАЖАЕМИ МЕДИИ,
Екипите на неформалните организации „Science in the Crisis“ и „Родители за безопасно образование“ категорично се противопоставят на решението на Министерството на образованието и науката от 4.01.2021 г. децата от 1. до 4. клас да се върнат в присъствена форма на обучение в училищата и детските градини да заработят. Подобно решение, в условията на реалната епидемична обстановка, пряко излага на огромен риск живота и здравето на голяма част от българските граждани. Твърденията, че децата нямат основен принос за разпространението на COVID-19 и че отварянето на училищата не представлява опасност, лесно могат да бъдат оборени, защото заключения въз основа на натрупана до момента информация в света сочат обратното. Част от тях са цитирани по-долу.
Научните данни и заключения от голям брой масови проучвания, публикувани в едни от най-престижните научни, в т.ч. медицински журнали (Lancet, SCIENCE, BMJ и други), категорично показват, че училищата са основно място за разпространение на COVID-19 поради редица ключови фактори: особености на помещенията; липсата на вентилация в учебните помещения; големият брой ученици и учители, присъстващи на едно място; начинът, по който се провеждат учебните занятия; общуването и поведението, характерни за децата; липсващата или неясно изразена симптоматика при
децата. Тези особености са решаващи за разпространението на заразата от новия коронавирус в общността.
Неслучайно училищата са затворени в много от държавите на Стария континент, сред които са Германия, Румъния, Чехия, Полша. В Австрия учебния процес ще продължи да е от вкъщи като учениците ще се върнат в присъствена форма на обучение в училищата най-рано на 18 януари. В Обединеното кралство, училищата ще останат затворени в по-силно засегнатите от вируса райони.
Скорошно изследване, проведено от здравните власти в Германия, установява чрез генетичен анализ свръхразпространение на инфекцията в училище в Хамбург – един човек е заразил над 40 души. Вирусният геном е съвпаднал при всички изследвани проби. Това е нагледен пример за механизма на свръхразпространение и случилото се в Хамбург е поредно доказателство за ролята на училищата за пренасянето на заразата в общността.
Подробна статия, базирана на данни от научни модели, излезе в испанския ежедневник „El Pais“ на 29 октомври 2020 г. В нея са моделирани и представени различни сценарии на разпространение на вируса в помещения. Един от разгледаните примери е именно класната стая. В началото на пандемията се смяташе, че капките, които се изхвърлят при кашляне или кихане, са основният начин за предаване на заразата. Но сега знаем, че викането и пеенето в затворени пространства, при това с недобра вентилация и за продължително време, също увеличава риска от заразяване. Причината е, че при говорене на висок глас се освобождават 50 пъти повече вирусни частици в сравнение с нормалния говор. Тези аерозолни частици, ако не бъдат разнесени от вентилационна система, се концентрират, което повишава риска от инфекция. Учените са установили, че аерозолите се разпръскват във въздуха и при най-обикновено дишане или при неправилно носене на маска. Те са способни да заразят човек от обкръжението на инфектиран в радиус от пет метра за няколко минути в зависимост от продължителността и вида на срещата. В реална ситуация се отбелязва, че всеки ученик може да се зарази, независимо от неговата близост до преподавателя, тъй като аерозолите изпълват цялата невентилирана стая. Подобни резултати бяха изведени и от учени от Техническия университет в Берлин.
По данни от проучване, публикувано в научното списание „THE LANCET“ и проследяващо хода на пандемията в 131 държави по света, затварянето на всички образователни институции е една от стъпките, с която се намалява значително разпространението. Установена е тенденция на намаляване на репродуктивното число R с течение на времето след въвеждането като мярка на затваряне на училищата и значително увеличение на стойността при повторното им отваряне – с над 20%. Въведените мерки започват да дават осезаем резултат най-рано 3-4 седмици след въвеждането им, но ефектът от въвеждането и отпускането на тези мерки се забавя с 1–3 седмици, като това забавяне е по-дълго при наличие на повторно вдигане на мерките. Според проучване, публикувано в сп. „SCIENCE“ на 15 декември 2020 г., което представя информацията от мащабно проследяване на ефективността на правителствените намеси чрез противоепидемични мерки срещу разпространението на
COVID-19, затварянето на всички образователни институции, ограничаването на събиранията до 10 души или по-малко и затварянето на бизнеса „лице в лице“ намаляват значително разпространението. При стандартните условия на модела по подразбиране процентното намаление на моментната стойност на репродуктивното число Rt (с 95% доверителен интервал) варира в определена степен. Чрез обзор на данните, свързани с всеки вид мерки, се стига до резултата, че едновременното затваряне на училища и университети намалява разпространението с 38% и индивидуалният ефект от затварянето само на едното ще бъде по-малък.
Според проучване на учени от САЩ и Индия, публикувано в „SCIENCE“ на 30 септември 2020 г., което описва изследване на повече от половин милион души в Индия, които са били изложени на новия коронавирус SARS-CoV-2, е установено, че децата и младите възрастни – които съставляват една трета от случаите на COVID-19 – са особено важни за предаването на вируса в изследваните популации. Децата и младите хора са много по-склонни да се заразят с коронавирус от хора на тяхната възраст, установи проучването. Във всички възрастови групи хората имат по-голям шанс да бъдат инфектирани с коронавируса от някой свой връстник. Общата вероятност за заразяване с коронавирус стига до 10,7% за високорискови контактни.
Заразените деца имат значително по-високо количество на вирусни частици в дихателните пътища, отколкото възрастните, според Масачузетската обща болница (MGH) към Харвардския университет и детското ѝ отделение. Преносимостта или рискът от заразяване са по-големи при наличие на повишени количества вирусен товар. И дори когато децата проявяват симптоми, типични за COVID-19, като треска, хрема и кашлица, те често се припокриват с общи детски заболявания, включително грип и обикновена настинка, в следствие на което правилното диагностициране на COVID-19 е наистина затруднено. Децата не са защитени срещу този вирус и не трябва да бъдат изключвани като потенциални разпространители, според д-р Алесио Фасано, директор на Мукозния имунологичен и биологичен изследователски център в MGH.
Според д-р Велислава Петрова, вирусолог в Университета в Кеймбридж и консултант по здравни иновации към ООН, точно в момента, когато ваксинацията тепърва започва, трябва още повече да се спазват мерките и да се ограничи мащабът на разпространението на вируса, защото колкото повече се разпространява в обществото, толкова повече мутациите му ще бъдат по-чести.
Наскоро e публикувано предварително проучване в „British Medical Journal“ относно новия вариант на SARS-CоV-2, който беше установен в Обединеното кралство. Въз основа на наличната информация се предполага, че този вариант на вируса e с до 56% по-лесен за предаване, т.е. по-заразен. Изглежда също така, че новият вариант се разпространява лесно и сред децата – което означава, че училищата могат да станат резервоари на заразата и да доведат до бързо разпространение на новия коронавирус в общността. Възможно е заради наплива от връщащи се за празниците от Обединеното кралство наши сънародници този вариант на вируса да се окаже наличен и на територията на България. Някои родни учени пък вече излязоха с позиции, че тази или сходна мутация на вируса може би е на територията на страната още от есента.
Изследване на Американския център за превенция и контрол на заболяванията, публикувано на 10.12.2020 г., анализира данни за съобщени лабораторни резултати в САЩ за периода 1 март 2020 – 5 декември 2020 г., съгласно които през 49-та седмица, от всички възрастови групи с най-голям брой положителни проби за COVID-19 са децата и учениците: 11,7% положителни при групата 0-4 годишни и 16,2% при групата 5-17 годишни. Това означава, че общо 27,9% от всички направени проби с положителен резултат за COVID-19 са при изследвани деца.
Въведените ограничителни мерки в страната, в т.ч. и ОЕСР, спомогнаха за съществено намаляване на болните от COVID-19, като за последният месец техният брой е спаднал с почти 40 % спрямо месец ноември. Смъртността от COVID-19, по която сме водещи в света и ЕС от седмици наред, по данни на Европейския център за превенция и контрол на заболяванията, също бележи тенденция на намаляване като към днешна дата тя достигна 17,79 починали на 100 000 население или спад с 30% спрямо предходния 14-дневен период.
По отношение на учениците, данните от регистрираните случаи на COVID-19 при деца в ученическа възраст сочат, че след поетапното въвеждане на обучение в електронна среда от разстояние за всички степени на обучение, се отчита спад с почти 67% на положителните за SARS-CoV-2 ученици за м.декември спрямо м. ноември и с 60% спрямо м. октомври.
Бързият ръст на заразени и хоспитализирани хора след присъственото начало на учебната година се вижда съвсем ясно на всички справки и графики, които показват хода на епидемията в България. Това доведе и до невиждана в последните 75 години смъртност, която през 2020 г. надвишава средната от предходните 5 години с над 9000 души. НСИ все още не е публикувало данни за последните 11 дни от годината, затова тя вероятно ще е с около 15 000 души или 14% по-голяма, а при сравнението на данните не се отчита спадът в населението.
Починалите учители са вече над 70 души, като също се отчита драстично намаляване в техния брой през последните дни и седмици. Преди пълното затваряне на системата на средното образование имаше дни с по няколко починали учители, а за седмица 10 души загубиха битката с вируса. След въвеждане на ОЕСР за всички ученици драстично спадна броят на починалите учители, а в последната седмица има съобщение само за един. Това показва пряката връзка между присъственото обучение и загубата на човешки животи.
Въз основа на изнесените данни, които сочат възможността за лесно осъществяване на предаването на заразата и нейното разпространение в училищата и положителната роля на мерките, вкл. и на обучението в електронна среда върху развитието на пандемията от COVID-19 в страната, както и нуждата от нейното овладяване в хода на стартирала имунизационна кампания,настояваме училищата и детските градини да не бъдат отваряни и обучението от разстояние в електронна среда да продължи поне до края на първия учебен срок. Това ще даде възможност да се ограничи неминуемото разрастване на нова епидемична вълна в България и свързаните с нея завишаване на заболяемостта и смъртността сред ученици и учители. На прага сме и на сезонните грипни инфекции, които при учениците често са свързани
с по-тежко протичане и усложнения като пневмония, бронхит, трахеит, а в условията на настоящата пандемия и с възможността за смесено протичане с COVID-19.
ОЕСР е една от мерките за справяне с пандемията, защото в условия на пандемия сме длъжни да опазим живота и здравето на учениците, учителите и техните семейства.
Затова предлагаме:
- Да се разшири обхватът на ОЕСР, като директорите на училищата бъдат задължени да информират писмено родителите за възможността в условията на извънредна епидемична обстановка и при тяхно желание да изберат ОЕСР за децата си, независимо дали училищата работят присъствено.
- В заповедта на Министъра на образованието от 31.12.2020 г., отнасяща се до учениците от 5. до 12. клас, да бъде премахнат изразът „доколкото и ако е възможно“, защото тази формулировка може да бъде тълкувана по различни начини и да даде основание на някои директори да възстановят присъственото обучение. Това ще е в разрез със заповедта на министъра на здравеопазването, действаща към момента, с която учебните занятия за учениците от 5. до 12. клас са преустановени. В условия на извънредна епидемична обстановка, противоепидемични мерки се въвеждат само със заповед на министъра на здравеопазването на национално ниво и те важат за всички в страната.
- РЗИ да има достъп до системата на МОН за регистрация на заразени ученици, учители и персонал в училищата, за своевременно карантиниране на засегнатите паралелки.
- Задължително да се носят маски във всички помещения на територията на училищата от всички ученици, учители, помощен персонал.
- Да се премахне възможността шлемовете да се приемат като заместител на маските. Шлемовете са приспособления за защита на очите и не са ефективни като маските, поради липсата на възможност за осъществяване на филтрация, поради което тяхната индивидуална употреба създава риск от заразяване на лицето, което носи шлем, както и не допринася за намаляване на количеството вируси, които се отделят от лицето, което го носи, ако е заразоносител или болен.
- Да се тестват учителите, преди началото на първия учебен час, при връщането на децата в клас, с бързи антигенни тестове, а след това и в началото на всяка работна седмица, преди започване на учебните часове. Да се следи за недопускане на учители със симптоми за COVID-19 в училищата.
- Да се разредят учениците от начален етап в класните стаи, като се ползват помещенията на големите, така че да бъде избегнато излишно взаимодействие.
- В началните училища, в които не може да има разреждане на паралелките, да се изследват учениците след предварително оповестяване.
- Да се спазват стриктно всички здравни мерки в училищата (носене на защитни маски, хигиена на ръцете и дезинфекция, редовно проветряване, спазване на физическа дистанция) от всички членове на училищните общности.
София, Родители за безопасно образование,
01.01.2021 г. Science in the Crisis