Тази вечер откриват новата инсталация на мястото на бившия мавзолей

instalacia-mezdu-minaloto

На 25 април (четвъртък) от 18.30 ч. в Градската градина – на площадката на бившия мавзолей – ще бъде открита официално художествената инсталация „Между миналото, което е на път да се случи и бъдещето, което вече е било“ на Красимир Терзиев.  Художествената инсталация се реализира по Програма „Навън“ на Столичната община.

Програмата следва моделите на редица международни конкурси за съвременно изкуство и е част от актуалните процеси за утвърждаване на присъствието на изкуството в градска среда.

Творбата на Красимир Терзиев „Между миналото, което е на път да се случи и бъдещето, което вече е било“ е одобрена за подкрепа през 2022 г. във второто издание на Програма „Навън“ и ще бъде разположена в центъра на София за една календарна година.

Проектът на Красимир Терзиев бе избран в конкурс още през 2021 г. През 2022 г. пък бе одобрено финансирането за него – 100 хиляди лева.

Преди тази инсталация на мястото на мавзолея бяха издигнати последователно „Бронзовата къща“ на Пламен Деянофф и „Един човек“ на Веселин Шурелов. И двете бяха приети противоречиво от столичани.

Кризите, през които вървим, засилват усещането за миналото. Постоянно преиграваме моменти от миналото и ни е трудно да изработим визии за бъдещето си, каза пред БНР Терзиев, който е доктор и преподавател по културна антропология.

„Години наред това място зееше празно и напомняше за себе си именно с тази празнота. Програмата на Столичната община „Навън“ за инсталации на съвременно изкуство в публичното пространство е най-продуктивният жест, който може да произведе отново смисъл на това място“, коментира авторът по БНР.

Той разказа, че е искал това „да не бъде монументална структура, монумент, който недвусмислено събужда у нас определени чувства, предзададени от архитектите“. Затова е създал хоризонтална структура, приканваща хората да участват в нея, а не да ги отдалечава.

„Не е плод на идеологическа работа. Това е произведение на изкуството, което приканва хората към някакъв размисъл.“

„Не бих искал да съм автор на монументи, които имат претенции за вечност“, посочи още Красимир Терзиев.