С огромно мнозинство Столичният общински съвет гласува бюджетът на София да отпусне 12,8 милиона лева за старта на разширението на третия лъч на софийското метро в две посоки – с три метростанции от ж.к. „Хаджи Димитър“ до ж.к „Левски“ и с шест станции през отклонение при Военна академия към ж.к. „Гео Милев“, ж.к „Слатина“, към зала „Арена Армеец“ и „Цариградско шосе“ при Окръжна болница.
Решението предвижда строителството на първия участък да започне през първото полугодие на 2022 г. , а на втория – около шест месеца по-късно. Строителните работи по тях следва да приключат съответно през 2025 г. и 2026 г., се казва още в документа.
Със същото гласуването СОС възложи на кмета на София Йорданка Фандъкова да стартира преговори с Европейската инвестиционна банка за осигуряване на средства за съфинансиране на дела на Столична община за изпълнението на проекта.
В поясненията към гласуваното решение се казва, че след реализацията на двата участъка годишно ще се превозват над 26 млн. пътници и ще се намали броят на автомобилите по улиците на града с около 13 200 дневно. Също така ще се увеличи над 2 пъти скоростта на пътуванията с масовия градски транспорт в участъците, ще се намали значително трафикът и замърсяването на въздуха и др.
Според кметът на столична община Йорданка Фандъкова, очакванията са изграждането на двата участъка да приключи през 2025 – 2026 г., което напълно съответства на заложените срокове в Плана за възстановяване.
„Анализите ни показват, че тези два участъка, които преминават през гъсто населени територии ще обслужват 160 хил. души с тенденция за нарастване във времето, а ефектите са безспорни – по-добра градска среда, по-малко вредни емисии и намаляване на трафика“, написа Фандъкова в социалните мрежи.
Метростанциите на първия 3-километров участък през „Подуяне“ са разположени по следния начин:
Станция „Стадион Георги Аспарухов“ е разположена под южното пътно платно на бул. „Владимир Вазов“, на кръстовището с ул. „Васил Кънчев“ и ул. „Река Велека“ до стадиона.
Станция „Тракия“ е разположена на кръстовището на бул. „Владимир Вазов“ с ул. „Витиня“, западните входове на станцията са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река“
Станция „Владимир Вазов“ е на кръстовището на булеварда с ул. „Станислав Доспевски“, между ж.к. „Левски В“ и ж.к. „Левски Г“.
След тази станция планираме изграждането на нов буферен паркинг, който да се използва от автомобилите, които влизат в столицата.
Метростанциите по втория 6-километров участък от ул. „Шипка“ при Военната академия през кв. „Гео Милев“ и „Слатина“, покрай „София Тех Парк“ и зала „Арена Армеец“ до бул. „Цариградско шосе“, са разположени по следния начин:
Първата метростанция ще е разположена на кръстовище на бул. „Ситняково“ и ул. „Гео Милев“.
Втората е на кръстовището на ул. „Николай Коперник“ и ул. „Гео Милев“.
Следващите две са на територията на ж.к. „Слатина“.
Петата станция обслужва зала „Арена Армеец“ и „София Тех парк“ на бул. „Асен Йорданов“.
Последната станция ще е на бул. „Цариградско шосе“ и ще удобна да обслужва жилищните и административни сгради на ж.к. „Младост“ и кв. „Полигона“.
При тази станция е предвидено изграждането на подземен буферен паркинг. В момента текат процедурите за избор на изпълнители на този участък, като очакванията са те да приключат до средата на тази година.
Както вече стана дума, участъкът от ”Хаджи Димитър” до ж.к.”Левски” е с дължина 3 км и 3 метростанции. Той преминава покрай ж.к. „Хаджи Димитър“, производствена зона „Хаджи Димитър“, ж.к. „Сухата река“, кв. „Левски“ и ж.к. „Левски“. Общият брой на живеещите и работещите в горепосочените части на града е около 90 хил. души. Предвидено е строителството на метростанциите да се извършва по така наречения полуоткрит (Топ даун) метод – две от тях, и по открит метод – метростанцията в ж.к. “Левски“. След обществена поръчка през 2020 г. за строители на трите станции и трасето между тях бяха избрани компаниите Трейс“, „Джи Пи груп“ и „Монолит София“, а цената бе 220 млн. лв. без ДДС.
Вторият участък от ул. „Шипка“ до бул. „Цариградско шосе” ще е с дължина 6 км. и по него се предвижда да се построят 6 метростанции. Трасето преминава през кв. „Гео Милев“, ж.к. „Слатина“, ж.к. „Хр.Смирненски“, след което завива към зала „Арена Армеец“, към „София Тех Парк“ и към „Цариградско шосе“ при Окръжна болница. В този участък живеят или работят над 160 хил.души с тенденция към нарастване. Ежедневно по „Цариградско шосе“ влизат в града над 45 хил. автомобила, пише в доклада за старта на строителството. Предвижда се трасето изцяло да преминава подземно, като 5 от метростанциите ще се изградят по т.н. полуоткрит метод и една по открит способ.
Последната метростанция от участъка е разположена на най-голямата входно-изходна артерия на София – бул. „Цариградско шосе“, се казва още в доклада. „Освен да обслужва плътнозастроените територии с жилищни, административни и търговски сгради, станцията има и важно буферно значение за навлизащите в града автомобили. Поради тази причина над съоръженията за смяна на посоката на движение на влаковете след станцията по проекта е предвиден подземен буферен паркинг“, пише още в него.