Зеленият ринг на София: предвижване с всякакви немоторни превозни
Изграждане на Зелен ринг в София, чийто първи елемент реално да свърже столичните квартали „Изгрев“ и „Слатина“, представиха на специална пресконференция столичният кмет Йорданка Фандъкова, главният архитект на София Здравко Здравков и транспортният министър Росен Желязков.
Здравков представи идеята с аргумента свързване на всички паркове в София в пешеходно измерение. Той обяви, че сега идеята е да се направи пешеходна и велоалея – с две платна в двете посоки, от гара „Пионер“, по жп линията там, в посока улиците „Самоков“, „Тинтява“, „Шипченски проход“ и да се стигне до Висшето транспортно училище. Става въпрос за около 3,5 километра. Мисли се и за изграждане на трамвайно трасе – не точно по посочения маршрут.
При представянето Фандъкова посочи, че територията е собственост на НКЖИ с принципал министерство на транспорта. „Заедно с министъра Росен Желязков сме, защото аз се обърнах към него с искането тази територия, след приемането на плана, да бъде предоставена на Столичната община. Това е територия с площ над 60 декара, дължината на участъка е над 3 км и получих неговото съгласие”, обясни кметът на София Йорданка Фандъкова. Тя посочи, че това е първият участък от „Зеленият ринг”, който искат да изградят и целта, на който е да могат всички квартали, през които минава Зеленият ринг, да имат връзка с парковете на града.
„Изключително интересен, много важен обект за развитието на София като зелен град. Заедно със зелени клинове и със зеленият пояс около София това създава едно цялостно решение на връзките на хората по най-екологичния начин и разбира се, за подобряване качеството на атмосферния въздух в града”, посочи тя.
Министърът на транспорта Росен Желязков посочи, че става въпрос за повече от 60 декара територия. „В рамките, на която велоалеите, разбира се, ще бъдат основната функционалност на градската мобилност, но 60% от тази територия ще бъде за озеленяване, т.е. това ще бъде наистина зелена територия, паркова територия, в която ще може да се развие цялостната концепция за градска мобилност, за предвижване с всички немоторни превозни средства, които вече трайно се настаняват в столицата, а скоро и в други градове”, заяви министърът.
Йорданка Фандъкова увери, че повечето собственици на частни терени били съгласни да дадат безвъзмезден достъп за изграждането на въпросното трасе. А Здравков уточни, че сега няма технически проект, защото още тече съгласуване с НКЖИ и съответно поради тази причина няма още изчисление колко ще струва проектът. Главният архитект смята, че може да се почне реализация още догодина, но го обвърза с Подробния устройствен план на Борисовата градина, по който имаше огромни скандали и обещания да се разгледат над 400 граждански жалби, за да се поправи първоначалния проект.
Имаме визия за връзки с планина Витоша, подчерта Здравков и посочи идея да се прави велоалея и пешеходна алея по река Драгалевска – от „Хладилника“. Той смята и, че идеята за околовръстна градска железница за София вече е остаряла, защото предишните индустриални зони ги няма.