Това е второ увеличение за по-малко от година, като през месец ноември 2021 г. отново общинският съвет увеличи цените с 36%.
Минималната тарифа, по която ще возят такситата в София ще скочи с 15% от началото на 2023 г. Дневната от 1.05 лв/км ще стане 1.21, а нощната от 1.21 лв. – на 1.39 лв/км. За увеличението по спешност бе изготвен доклад от общински съветници от ГЕРБ-СДС, БСП и ВМРО след като в понеделник таксиметрови фирми протестираха пред сградата на общината. Тогава на заседание на комисията по транспорт бе одобрено такситата в София да платят за 2023 г. намален патентен данък от 300 лева, вместо 850 лева, както е вече от две години. Таксиджиите искаха увеличение на минималната тарифа с 20 %, но затова нямаше доклад, а по закон общинарите могат да променят цените на такситата за следващата година до 31 октомври.
Във вторник ГЕРБ-СДС реши да се присъедини към социалистите и ВМРО и се съгласи за увеличение на тарифата с 15%, а не с 20%. През септември и синдикатите в бранша искаха именно 15% с аргумента, че „този процент ще е поносим за клиентите“. По спешност бе изготвен доклад с вносители Георги Георгиев, Иван Таков и Карлос Контрера, който вече е включен като допълнителна точка в дневния ред на сесията на СОС в четвъртък – 27 октомври. В доклада се посочват и максималните тарифи за таксиметров превоз в София – 2.05 лв/км през деня и 2.51 лева през нощта.
В столицата сега има 5000 регистрирани таксита, но реално се движат около 3000, според работещите в бранша. Броят им се сви след две години ограничения заради пандемията, а след това войната в Украйна вдигна рязко цените на горивата, а ръстът на инфлацията е 13.6%.
През есента на 2021 г. Минималната тарифа за тази година бе вдигната с около 40 % от 77 ст./км, дневната стана 1.05 лв/км, а нощната – от 88 ст. – на 1.21 лв/км.
Дискусията преди гласуването започна общинският съветник от групата на „Демократична България“ Веселин Калановски. Той каза, че решението се взима под натиск, след като представители на таксиметровия бранш са заплашили, че „ще дойдат да ни пребият със сопи“. Според него браншът принуждава СОС да узакони картел на пет-шест фирми, който не позволява да влизат нови играчи на пазара. Калановски изказа мнението, че няма нужда цените да се вдигат, защото ножицата между минималната и максималната цена е по-голяма от инфлацията, тоест такситата и сега могат да си качат цени.
Осемдесет процента от такситата и сега карат на минимална цена, каза неговият колега от ДБ Симеон Ставрев. От бранша са му обяснили, че ако една фирма повиши цената на услугата, другите автоматично ще й вземат клиентите, като ще возят на по-ниската цена.
Зафир Зарков, един от вносителите на доклада, посочи, че регламентът за тарифите на такситата е определен от закона и общините са задължени да се съобразят, като се произнасят веднъж годишно за цените. „Трудно може да се аргументира механичния отказ от ангажимент, който е определен със закон“, каза Зарков. Той обясни, че таксиметровият бранш е дошъл в СОС с искане за увеличение на цените с 20 процента, така че общината не се е съобразила механично с техните искания. Зарков подчерта, че браншът е аргументирал искането за увеличение с натрупаната инфлация, която за България е много по-висока от средната за ЕС.
Председателят на СОС Георги Георгиев се включи в дискусията и каза, че инфлацията в страната по данни на националната статистика е 20 процента, като реалната е много по-висока. „Когато сме сезирани от бранш, който е подложен на поскъпване на всички свързани с дейността му разходи, не можем да му кажем да се оправя сам“, заяви Георгиев. Това, по думите му, е грижа за бизнес, който може да не оцелее“.
В обсъждането участва и общинският съветник от ГЕРБ-СДС Симеон Колев, който пък каза, че „никой никого не задължава да ползва една или друга услуга, хората могат да ползват градски транспорт, да ходят пеша, да ползват велосипед, всеки сам избира как да се придвижва“. Колев каза, че като дясно мислещ човек дълбоко вярва, че не трябва да определяме каквито и да е минимални или максимално цени, но законът вменява на СОС такъв ангажимент и той трябва да бъде спазен.
Според Иво Божков от „Демократична България“ изкуственото поддържане на високи минимални цени на таксиметровата услуга е мярка, която води до спирала от повишаване на цените. Свободният пазар трябва да ги определя, а не държавата, заяви той. Общинският съветник обърна внимание и на друг проблем, а именно – чистотата в таксиметровите автомобили и тяхната техническа изправност. Според него таксиметровите фирми могат да закупят нови ел. автомобили, с които да не замърсяват въздуха.
В крайна сметка предложението бе прието и исканията на браншовите организации – Съюз такси, Национален съюз на превозвачите, Браншова камара на таксиметровите водачи и превозвачи, Асоциацията на таксиметровите синдикати в България, за актуализиране на определените минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег, са изпълнени, а протестите се прекратяват.