На 19 октомври „Метрополитен” ЕАД организира Ден на отворени врати в две от метростанциите „Бул. България” и „Красно село” от третата линия на метрото.
Изпълнeниeтo нa пъpвитe двa eтaпa от строителството на новия трети лъч от метрото на София e нa финaлнaтa пpaвa. Етап 1 на Линия 3 на метрото, чието трасе от 8 км започва от бул. „Владимир Вазов” и през Орлов мост, НДК и бул. „България” стига до „Красно село“, включва 8 метростанции. Строителството на трасето започна в началото на 2016 г. Участъкът вече е изпълнен на 97%, като станциите „Бул. България“ и „Красно село” с автор арх. Красен Андреев са напълно готови и ce извъpшвaт изпитaния нa влaĸoвe и системи за управление пo тpaceтo. Плановете са основните стpoитeлни дeйнocти пo цeлия yчacтъĸ дa пpиĸлючaт до месец ноември. B нaпpeднaлa фaзa нa cтpoитeлcтвo ca спирките пpи „Πaтpиapx Eвтимий” и Meдицинcĸa aĸaдeмия, изпълнявa ce apxитeĸтypнoтo oфopмлeниe нa станциите „Xaджи Димитъp”, „HДK” и „Opлoв мocт”.
Изцяло готово е новото депо „Земляне” на ул. „Житница”. В него са 20-те влака „Инспиро”, производство на „Сименс”, които ще се движат по трасето на Линия 3. Над 75 машинисти ще карат влаковете по новата линия. В момента по-голямата част от тях минават на групи специално интензивно обучение в депо „Земляне”. На производителя „Сименс” са поръчани още десет, които ще се доставят през следващите три години и са свързани със следващото разширение на третия лъч: Етап 3 – 3 км и 3 станции по бул. „Владимир Вазов” до Ботевградско шосе, и Етап 4 – 6 км и 6 спирки през кварталите „Гео Милев” и „Слатина”.
Вторият етап на проекта – участъкът в „Овча купел” – е с изпълнение на дейностите от около 80%. Той стартира през лятото на 2017 г. и предвижда изграждането на 4 км през ж.к. „Овча купел” до околовръстното шосе при кв. „Горна баня”. Там ще бъде построена и малка ж.п. гара за връзка на пътуващите с влака по линията София – Перник с метрото. Строителството на четирите станции от Етап ІІ – „Мизия”, „НБУ”, „Овча купел 2” и „Горна баня” ще приключи през първата половина на 2020 г.
Линия 3 е с ново поколение автоматика и системи за безопасност и управление на движението. Влаковете са с олекотена алуминиева конструкция и с по-високо ниво на автоматизиция на управление – „GоА3”. На по-късен етап, със съответна софтуерна и хардуерна добавка, е възможно да се преоборудват за изцяло автоматично движение без машинист. Новост по трасето са обезопасителните автоматични предпазни огради. Високите 1,6 м стъклени прегради са синхронизирани с вратите на влаковете и са най-добрата мярка за безопасност.
С пускането на двата етапа на третия диаметър метрото в София ще стигне 52 км.
Новите 12 км на третата линия ще допринесат да се намали до 25% трафика в зоните, където ще минава подземната железница. Ще се спестят 11 000 т вредни емисии годишно и в перспектива се окачва по трасето да се движат дневно нови 130 000 души.
ТРЕТИ МЕТРОДИАМЕТЪР ЩЕ БЪДЕ НАПЪЛНО ГОТОВ ПРЕЗ 2025 ГОДИНА