От 10 часа на 24 април 2021 г. ще бъде отслужен водосвет по повод пускането на новия участък от софийското метро, съобщиха от Столична община.
Церемонията ще се проведе на метростанция „Мизия/Нов български университет“, която се намира в жк “Овча купел“ на ул.“Монтевидео“.
Новият участък е с дължина 4 км от жк „Красно село” през жк „Овча купел” до Околовръстен път при кв. „Горна баня” и има общо 4 метростанции – „Овча купел”, „Мизия/Нов български университет”, „Овча купел 2” и „Горна баня”.
С пускането на тези 4 км от Линия 3 дължината на столичното метро става 52 км с 47 станции.
Веднага след церемонията, от 12 часа, столичани и гостите на града, ще могат да се возят по традиция безплатно в новия участък в рамките на утрешния ден.
Строителството на Етап 2 започна на 21 юли 2017 г. Това е един от двата етапа, който бе изпълнен в рамките на програмния период 2014-2020 т. с финансиране в размер на 102 млн.евро от Европейската комисия, от оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” – 66% от стойността на участъка, и 34% местно съфинансиране.
С новите 4 станции метрото ще превозва първоначално още около 25-30 000 пътника, а прогнозно в перспектива тяхната бройка ще нарастне на 45 000 пътници дневно. Далекоперспективната прогноза за пътникопотока в двата участъка с 12 станции е общо 105 хил. пътници, а на цялото метро почти 500 хил. дневно.
Големият бонус от стъпването на софийското метро в „Овча купел”, е че над 60 000 жители на кварталите „Овча купел” 1 и 2 и долната част на „Горна баня” за първи път ще почувстват реалната си близост до сърцето на града. За време до 12 минути, заедно с пристигащите от Перник и Радомир, ще могат да стигат до централната градска част.
Първата голяма придобивка от подземната железница е, че покрай изграждането й бе изцяло обновена за 4,8 млн. лева основната пътна артерия в квартала – бул. „Президент Линкълн”. Покрай строителството на метрото в „Овча купел” бе изградена за 1,3 млн. лв. през втората половина на 2019 г. и началото на 2020 г. нова улица в квартала – „Централна” с прилежащите й тротоари и осветление
В края на април заедно с пускането в експлоатация на четирите нови станции ще заработи и открит буферен паркинг до последната метроспирка при околовръстния път с „Горна баня”. Паркингът е ситуиран между бъдещото локално платно от разширението на Околовръстния път и бул. „Президент Линкълн”. Той е на три нива, свързани помежду си. Освен буферните паркинги до МС „Горна баня” и по ул. „Централна” бе изграден и трети до МС „Мизия/НБУ” на ул. „Монтевидео”. Заедно с него общо местата за паркиране в квартала са почти 700.
При последната станция на третата линия в кв. „Горна баня” бе изградена връзка с националната жп мрежа и жп спирка. По този начин се създадоха условия за удобна връзка на метрото с автомобилния и железопътен транспорт, а чрез Линия 1 и 2 с въздушния, което ще доведе до още по-ефективното развитие на интермодалността при превоза на пътници. На интермодалното съоръжение ще спират композициите, които се движат по направлението София-Перник-Радомир.
Обществените ползи от метрото в София ще достигнат:
* прогнозно далекоперспективно натоварване с пътници на Етап 1 и 2 на линията – над 105 хил.пътници на ден;
* интермоделни връзки с основни входни артерии в града, с националната ж.п. мрежа в кв.”Горна Баня”, а чрез първата и втората линия на метрото с аерогара София и Централна ж.п. гара;
* спестено време от пътувания – над 160 хил.човекочаса дневно на пътниците в сравнение с надземния транспорт;
* намаление на трафика по трасето на линиите – до 25%;
* намаление на броя на автомобилите в движение – над 105 хил.автомобила дневно;
* намаляване на вредните емисии във въздуха над София над 90 хил.т. годишно.