От общината обявиха възстановяване на Княжевския лифт за приоритетна задача

княжевски-лифт-кабинка
Снимка: ekonovini.bg

категорично заявиха, че няма как стълбове, които ще носят 10 местни кабини, двойно по-високи и по-тежки от сегашните, с капацитет над 3200 човека на час,  да се сложат във фундаментите на 4 местната стара кабина с 600 човека на час, построена през 1962 г.

Същото потвърждават и специалистите, които са участвали в изграждането на лифта преди 60 години. Те казват, че старите стълбове са хванати към фундамента чрез двуметрови анкерни болтове, които са циментирани в бетона и излизат на 20 сантиметра над основата и там стълбовете  са стегнати  с болтове. Въпросните анкерни болтове са смятани за съвсем друга тежест и натоварване на конструкцията.

Освен това 60 години са били подложени на атмосферни влияния, които неминуемо се отразяват на здравината. Тези болтове не могат да се подменят, защото са вкопани в бетона на фундамента. Да не говорим каква е  разликата в изискванията за безопасност през 60те години на миналият век в тогавашна България и сегашните през 21 век европейски стандарти.

Има два варианта за възстановяване на Княжевския лифт, за които не е нужна промяна на плана за управление на Витоша. Това бе очертано на среща на кмета на София Йорданка Фандъкова, министрите на екологията и земеделието Емил Димитров и Десислава Танева, както и представители на министерство на спорта и Столичния общински съвет.

Фандъкова обяви във Фейсбук, че възстановяването на Княжевския лифт в обозрими срокове е приоритетна задача:

Два варианта за възстановяване на Княжевския лифт и двата без да е нужна промяна на Плана за управление на Витоша. Този работен план очертахме с министрите на екологията и земеделието г-н Димитров и г-жа Танева, както и представители на министерство на спорта и Столичния общински съвет. За мен лично възстановяването на Княжевския лифт в обозрими срокове е приоритетна задача.

Първият вариант, по който ние с главния архитект на София арх. Здравков работим, е възстановяване на лифта, като се използват съществуващите фундаменти. Това е най-бързият вариант. При него не е необходимо нито изработване на специализиран подробен план, нито промяна в плана за управление на парка.

Вторият вариант е възстановяване на лифта с промяна на местата на някои от стълбовете, което е предложението на собственика „Витоша ски“. Този вариант изисква изработване на специализиран подробен план, чиято процедура реалистично би отнела около 2 години.

Първият вариант, по който ние вървим в последната година, спестява минимум 2 години на софиянци. Убедени сме, че ново модерно съоръжение може да стъпи на съществуващите фундаменти,. Това е мнението на експерти от Университета по архитектура, строителство и геодезия и на чуждестранни компании, за което поискахме и независима експертиза.

Днес направихме много добра координация между екипите на всички държавни и общински институции, от които зависи възстановяването на лифта. Така че сроковете от наша страна да бъдат максимално кратки. Надявам се, че собственикът на лифта ще е съпричастен към усилията ни, така че да докаже заявлението си, че иска да възстанови Княжевския лифт.

Инициирах днешната среща на всички институции, които имаме отношение към природен парк „Витоша“, заради зачестилите искания в последните седмици за промяна на плана за управление на природен пак „Витоша“. Общото ни мнение е, че възстановяването и на Княжевския, и на Драгалевския лифт е възможно без изменение на плана на парка. Изменение ще е задължително, ако се иска удължаване на лифтовете. Всички, които следят темата знаят, че това би отнело години, докато софиянци се нуждаят от работещи решения в кратък срок. Уверена съм, че възстановяването на Княжевския лифт може да се случи в обозрим срок, с което и собственикът му би доказал на практика своята ангажираност.

Според концесионера „Витоша ски“, водещите световни производители на лифтове – компаниите „Допелмайер“ и „Лайтнер“ категорично заявяват, че няма как стълбове, които ще носят 10 местни кабини, двойно по-високи и по-тежки от сегашните, с капацитет над 3200 човека на час,  да се сложат във фундаментите на 4 местната стара кабина с 600 човека на час, построена през 1962 г.

Същото потвърждават и специалистите, които са участвали в изграждането на лифта преди 60 години. Те казват, че старите стълбове са хванати към фундамента чрез двуметрови анкерни болтове, които са циментирани в бетона и излизат на 20 сантиметра над основата и там стълбовете  са стегнати  с болтове. Въпросните анкерни болтове са смятани за съвсем друга тежест и натоварване на конструкцията.

Освен това 60 години са били подложени на атмосферни влияния, които неминуемо се отразяват на здравината. Тези болтове не могат да се подменят, защото са вкопани в бетона на фундамента. Да не говорим каква е  разликата в изискванията за безопасност през 60те години на миналият век в тогавашна България и сегашните през 21 век европейски стандарти.