Новият Терминал 3 на летище София ще бъде с площ 65 хил. кв. м. и ще бъде свързан с вече съществуващия Терминал 2

terminal-3 -letishte-sofia

Изгpaждaнeтo нa нoвия Tepминaл 3 нa Лeтищe Coфия щe зaпoчнe пpeз 2026 г., cъoбщи ĸoнцecиoнepът „COФ Kънeĸт“. Πpoeĸтът щe cтpyвa 500 млн. лв., a cлeд зaвъpшвaнeтo мy cтoличният aepoпopт (зaeднo c Tepминaл 2) щe мoжe дa oбcлyжвa 20 млн. пътници гoдишнo.

Πpeдвидeнo e cлeд пocтpoявaнeтo нa нoвия тepминaл дa бъдe зaтвopeн oĸoнчaтeлнo нaй-cтapият – Tepминaл 1, ĸoйтo и в мoмeнтa нe paбoти. Cтpoитeлcтвoтo тpябвa дa зaвъpши дo 2031 г.

До април 2031 година трябва да е готов третият терминал на летище „София“. Това са плановете на концесионера „СОФ Кънект“ и инвеститора – фонда „Меридиъм“. Така София ще се превърне в „петзвездно изживяване“ за пътуващите през Източна Европа, казват също инвеститорите. А държавата казва, че това е резултатът от „подадената в едно партньорство ръка“.

Преди терминалът да стане факт обаче, все още няма издадено разрешително за строителство. До юли 2026 година главният изпълнителен директор на „СОФ Кънект“, операторът на летище „София“, Хесус Кабайеро очаква това да се случи.

„Терминал 3 ще бъде на няколко нива – за пристигащи и получаване на багаж, за заминаващи и проверка на сигурността, както и за връзка между полети. Така летището ще разполага с 34 изхода, споделени между терминали 2 и 3, което ще позволи ефективно управление на нарастващия брой пътници. Летище „София“ има потенциал да се превърне в ключов регионален хъб за въздушни пътувания в Източна Европа, свързващ глобални дестинации и утвърждаващ България на международната авиационна карта. Новият терминал ще бъде с площ 65 хил. кв. м, ще бъде свързан с вече съществуващия Терминал 2″, казва Кабайеро.

И сега летище „София“ може да изпълнява полети дори и до САЩ, казва Хесус Кабайеро. Според Тиери До, който е председател и главен изпълнителен директор на фонда за строителството на Терминал 3, обаче новата инфраструктура би заинтересовала превозвачите. Заради по-специфичните мерки за сигурност, които се изискват. 

И сега летище „София“ изпълнява регулациите за пътуване в Шенгенската зона, увери концесионерът.

От ноември ще има повече от новите устройства, които позволяват автоматизирана проверка на бордните карти. 

Строителството на новия терминал ще е за 500 млн. лв. Повече от 1,2 млрд. лв. ще бъдат инвестирани по време на концесионния период. Новият терминал ще е два пъти по-голям от сега съществуващия втори. Пред третия терминал ще има нов паркинг, транспортен център за автобуси, за да се обслужват и чартърните полети. 

Дали обаче целият трафик, който след 2031 година, би могъл да бъде поет от инфраструктурата на булевард „Брюксел“, ул. „Продан Таракчиев“ и сега съществуващия подход към втория терминал, свързан с третия? Засега е неизвестно, стана ясно от отговора на служебния транспортен министър Красимира Стоянова.