Надяваме се в следващите няколко месеца да започнем Слатинския участък от метрото в София. Това каза изпълнителният директор на „Метрополитен“ Стоян Братоев по време на дискусия „Електрификация на транспорта – колко бързо, колко далеч“, част от форума „Зелена седмица 2023“.
Братоев допълни, че вече има избран изпълнител, но е необходимо време за приключване на процедурите. Участъкът ще бъде от шест километра, с шест метростанции. От Военна академия на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ през „Гео Милев“, „Слатина“, „Арена София“ и „Тех парк“ на бул. „Цариградско шосе“, обясни Братоев. По думите му трасето е изключително натоварено – около 110 000 жители живеят и работят в района. Предвижданото натоварване на този участък от линията е 78 000 пътници, поясни той.
„В момента изграждаме участък от 3 км по Плана за възстановяване и устойчивост по продължението на третата линия – от метростанция „Хаджи Димитър“ до „Левски Г“, каза Братоев. По думите му изпълнението е на 30 %. Подготвя се и метростанция в „Обеля“, която ще има връзка с националната железопътна мрежа.
„Проектът за метрото в София успя да покаже, че България може да изгражда големи, много сложни инфраструктурни проекти, които са изключителни ефективни по отношение на замърсяването на околната среда, бързината на пътуване и удобствата на пътниците“, отбеляза Братоев. „В големите европейски столици навсякъде се предвижда изграждане на 30 до 40 км нови метролинии в следващите 10-15 години. Ние предвиждаме 15-20 км, по-скромни сме заради финансовите възможности“, каза още той.
В последните десетина години Столична община отдели огромни усилия и средства, за да обмени парка на градския транспорт, посочи Димитър Дилчев, изпълнителен директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) в София. По думите му процесът по закупуването на електробуси и подмяната на парка на градския транспорт трябва да продължи. Според него са нужни финансиране и усилия и за изграждането на подходяща инфраструктура.