Столичният общински съвет(СОС) разреши строеж на 80-метрова сграда на бул. „Ал.Малинов“ разреши. Той е част от мегапроекта на турската компания „Гаранти коза“ на мястото на някогашния магазин „Аско Деница“ в район „Младост-3“.
Турската инвестиция е за 120 милиона лева и управляващото СОС мнозинство с готовност очакваше гласуването. Точката под № 29 от дневния ред, която бе за небостъргача, бе с наименование „Изменение план за регулация и застрояване и работен устройствен план на м. „Младост 3“, район „Младост“ – СО, квартал 23, нов УПИ I-6206 „за жилища, магазини, офиси, коо, пг и трафопостове“. Дали всички съветници знаеха за какво става въпрос?
„Става въпрос за още една сграда до вече строящите се 30-етажна в съседство и още една – 25-етажна на „Радина хаус“, разясни Войслав Тодоров от „Нормална държава“. Той предупреди, че и сега трафикът по бул. „Ал.Малинов“ е с изчерпан капацитет, а с новото строителство е изчислено, че натоварването на движението ще се повиши с още 10-15%.
„Експерт обяви пред транспортната комисия вчера, че колите ще се забавят там с още десетина минути допълнително“, предупреди той. Решението според Тодоров е да се изгради час по-скоро новият булевард „Копенхаген“, който ще свърже тази зона на „Младост“ с бул. „Цариградско шосе“. Но процесът по отчуждаване на частните имоти за това трасе се бави и ще приключи най-рано през 2021 г.
Това отлага откриването на новия булевард чак за 2030 г., заяви Тодоров и прогнозира, че дотогава тези сгради ще се построят и трафикът там ще стане „абсолютен кошмар. Мястото на тази нова сграда не е там“, заключи той.
Иво Божков, общински съветник от ДСБ, разви по-различна позиция за причините, довели до презастрояването около бул. „Ал. Малинов“. „Този проект на „Гаранти коза“ е голяма инвестиция, от каквито София има нужда. Но случващото се показва липса на управленски капацитет в Столична община. Ако сградата бъде построена сега, живеещите в „Младост“ ще прекарват часове в колите си в задръстванията по бул. „Ал. Малинов“, предупреди и той общинските съветници, чакащи да гласуват.
Според него, когато един град се управлява умно, той първо планира развитието на инфраструктурата си и по този начин става предвидим и надежден партньор за инвеститорите. В случая Столична община изиска от инвеститора да изгради инфраструктурни подобрения по бул. „Андрей Ляпчев“ срещу получаването на правото да реализира проекта си.
„Това решение изнудва инвеститора, защото Столичната община не си е свършила работата навреме. Тази голяма инвестиция отдавна се знае, че ще се случи, но до момента не е направено нищо за изграждането на бул. „Копенхаген“ – за да няма задръствания в трафика по „Ал. Малинов“, обясни Божков. Всичко това е доказателство, че липсва планиране и няма управленски капацитет в Столичната община, подчерта той.