Транспортната комисия към Столичния общински съвет прие промени за по-лесен достъп на пътниците до Централна гара. Реорганизация на спирките около Централна жп гара с цел по-добра свързаност и улеснено прекачване между различните видове транспорт предлагат председателят на групата на ПП-ДБ-СС в СОС Борис Бонев и общинският съветник Гергин Борисов.
На предстоящото заседание на градския парламент в четвъртък, съветниците ще разгледат възможността за по-удобни прекачвания към жп транспорта и междуградските и международни автобусни превози от Централна автогара и автогара „Сердика“. „Един от най-големите интермодални терминали в София е този на Централна жп гара.
Днес той се състои от 11 спирки (5 трамвайни и 6 автобусни) и една метростанция, но нито една от тях не се намира в непосредствена близост до главния вход на Централната жп гара. Най-близката е спирка № 1327 е на 125 метра от приемното здание на гарата.“, отбелязват вносителите на доклада. В тази връзка и предвид предстоящия ремонт на бул. „Княгиня Мария Луиза“, както и с цел да се подобри интермодалността между различните видове транспорт, съветниците предлагат преместването на спирка под козирката на приемното здание на Централна гара, която да обслужва линии 77, 78, 82, 85, 213, 285, 305, 404, 413. „Локалното платно пред гарата е с достатъчни дължина и широчина, за да съвмести спирка на градския транспорт, такси стоянка и да запази паркоместата за 1 кратковременно паркиране без да влоши достъпността с такси или личен автомобил. С реконструкцията на Централна гара беше изграден подземен паркинг с капацитет от над 150 места, в западния край на приемното здание е разположен и общински паркинг с капацитет от 30 паркоместа, а под „Трафик маркет“ функционира подземен паркинг с капацитет от 990 места.
Общият капацитет на изброените паркинги и гаражи е 1120 паркоместа. Проект за нова постоянна организация на движението е изготвен от ОП „София-проект“, като същият предвижда изместването на спирката на автобусите под козирката и запазване на паркирането в локалното платно пред сградата на гарата. Широката козирка над главния вход на гарата е с просторен тротоар, позволяващ организацията на удобна спирка за автобусните линии. Предвид големия им брой, тя трябва се оформя с поне две места за престой.
С такова разположение първо се осигурява достатъчно място за престой и почивка на превозните средства, които имат нужда от това, на спирката, но и линиите се разделят по основни направления – първата позиция е за линии, потеглящи в северна посока, втората – в южна.“, се посочва още в мотивите на вносителите на предложението. „Събирането на най-натоварените автобусни линии, терминиращи на Централна жп гара в една точка значително ще улесни прекачването между тях и ще осигури ключово подобрение в интермодалността на градския транспорт и железопътните и междуградски автобусни превози.
Предложените промени ще позволят и на водачите на линиите да почиват в по-добри условия – извън пътното платно на основен градски булевард и при санитарен възел, който могат да използват. Не на последно място, тази промяна ще направи входа на Централна гара мястото, което е често първият контакт на гостите на града със София, такова, на което ще имат достъп директно до обществен транспорт.“, аргументира доклада Гергин Борисов.