От утре (1 декември) влиза в сила забраната за влизане в централните софийски улици на най-замърсяващите въздуха автомобили. Ограничението важи за коли от първа екологична група – леки и лекотоварни (до 3.5 т) с бензинов двигател, ако първата им регистрация е преди 1 януари 1996 г. Също, ако двигателят е дизелов и регистрацията е преди 2002 г. В тази група може да са и коли, произведени по-късно, но с установени повишени вредни емисии от ауспуха на годишния технически преглед. Тогава се издава екостикер, който обозначава в коя група е колата.
Нискоемисионната зона (НЕЗ) за автомобили в София ще влезе в сила на 1 декември 2023 г. и ще е валидна до 29 февруари 2024 г., съобщиха от пресцентъра на Столичната община. Зоната се въвежда в т.нар. малък ринг, който обхваща булевардите „Васил Левски”, „Патриарх Евтимий” и улиците „Ген. Скобелев”, „Опълченска” и булевард „Сливница”.
Решението за зоната беше приета от предишния общински съвет в края на миналата 2022 г. в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха особено през зимните месеци.
„Зоната трябва да бъде въведена сега, защото такова е решението на съда и на предишния общински съвет. Новият екип на общината няма как да не се съобрази с това”, каза кметът на София Васил Терзиев. „Ние обаче ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и след детайлен анализ ще предложим на Столичния общински съвет как да продължим в бъдеще и какви да са следващите стъпки за 2024 г.”, добави той.
Кметът на София поясни още, че предишният екип на общината не е провел активна и ясна разяснителна кампания, което може да доведе до объркване сред хората, които ще използват старите си автомобили в идеалния център на столицата. Затова при първи нарушения хората ще бъдат предупреждавани и няма да бъдат санкционирани.
Достъпът в зоната на града ще бъде ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г., и дизеловите с регистрация преди 1 януари 2002 г.
Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града, няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система.
Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до ЦГМ, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до 2 автомобила, с които да преминават през зоната.
До 1 декември на входните улици по границата на зоната ще бъдат разположени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.
Практиката за въвежда на нискоемисионни зони се налага по цял свят от години и в над 300 града в света има подобни рингове.
Въвеждането им цели също ограничаване на задръстванията и създаване на по-добри условия на живот в градовете, припомнят от Столичната община. Те насърчават използването на алтернативни начини на придвижване в централните части и повече употреба на градския транспорт.
След края на февруари, Столичната община ще информира гражданите за ефекта от въвеждането на ограниченията в зоната.