Вече няколко дни софиянци дишат опасно замърсен с фини прахови частици въздух, сочат показателите от сайта AirSofia.info. Подобни са данните и в сайта на Европейската агенция по околна среда EEA
В сайтът на агенцията, въздуха в София е „много лош“ (very poor), което е най-високата степен в скалата от пет нива. Безветрието и мъглата също допринасят за ситуацията в столицата.
Според прогнозните данни на БАН обаче, замърсяването на въздуха с фини прахови частици (ФПЧ) в София ще бъде ниско. Данните се изчисляват от система, разработена от екип на БАН, по поръчка на Столична община и представят прогноза за средноденонощните стойности.
Според Изпълнителната агенция по околна среда, главните причини за превишени норми на фини прахови часстици (ФПЧ) е използването на твърдо гориво, както и отделянето на вредни емисии от превозните средства, съчетано с неблагоприятните атмосферни услофия в момента.
Сайтът airtube.info също показва, че въздухът в София е със значително по-високи от нормалните норми. Става въпрос за почти всички части на София, където нивата на замърсяване са драстично над нормите. Най-мръсен е въздухът в кварталите „Овча Купел“ и Красна Поляна
Мерките за справяне с мръсния въздух да бъдат разглеждани по-бързо в Столичния общински съвет. За това настоява столичният кмет Йорданка Фандъкова, която присъства на откриването на нова пътна връзка, която свързва Терминал 2 на софийското летище и бул. „Брюксел“.
„През последната седмица по официалните данни на Изпълнителната агенция „Околна среда“ имаме всеки ден около двойно превишение на допустимите норми на фини прахови частици. Това, разбира се, се дължи до голяма степен и на климатичните условия, но и на горенето и отопляването с твърдо битово гориво“, заяви Фандъкова.
Преди малко кмета на столична община Йорданка Фандъкова написа в личния си профил във Фейсбук:
„Във връзка със завишените нива на фини прахови частици в София в последните дни Столична община извършва механизирано метене на основните булеварди. В рамките на деня се метат бул. „Ботевградско шосе“ и бул. „Черни връх“. Планирали сме и миене на улици в дни, в които няма опасност от заледяване заради ниските температури.
Основните ни усилия са насочени за ограничаване на горенето на отпадъчни материали – гуми, отработено масло, пластмаси, едрогабаритни отпадъци, текстил и др.
Продължаваме събирането на гуми, излезли от употреба, което започнахме през декември. До момента сме събрали около 3000 гуми в районите „Овча купел“, „Младост“ и кв. „Д. Миленков“ в район „Искър“. През уикенда откриваме още два пункта – в „Люлин“ и „Връбница“. Целта ни е гумите да не достигат до недобросъвестни граждани, които да ги използват за горене. Организираме и акция по събиране на текстил, която също има за цел да предотврати вторичното му събиране от контейнерите и горенето му.
От 20 декември по мое разпореждане и заедно с РИОСВ и Общинска полиция, извършваме проверки на пунктовете за събиране на вторични суровини и автосервизи. Съставени са 8 акта за нарушения, като глобите, които се налагат от РИОСВ, са до 4 хил. лв.
Отново с цел да не допускаме горенето на отпадъци завишихме събирането на едрогабаритни отпадъци, които гражданите изхвърлят до контейнерите за смет.
Столична община няма правомощия да извършва проверки вътре в домовете на гражданите за използваното гориво за отопление, но по наше искане Министерство на околната среда и водите стартира процедурата по въвеждане на стандарти за твърдото гориво. Целта ни е на пазара да не бъдат допускани дърва и въглища с високи нива на пепел и сяра, които са основни замърсители в зимните месеци.
На страницата на Столична община в реално време са достъпни данните от автоматичните станции на Национална автоматизирана система за контрол качеството на атмосферния въздух. Петте станции – „Дружба“, „Надежда“, „Хиподрума“, „Павлово“ и „Младост“, са отчели превишавания на среднодневната норма на фини прахови частици на 5-и, 6-и и 7-и януари между 1,2 до 3,1 пъти. За 8-и януари станциите са отчели превишавания от 2,1 до 4,7, като най-високо е превишаването на станция „Хиподрума“.
Заедно с БАН разработихме и система за предизвестяване за нивата на ФПЧ – нейните прогнози за 2 дни напред са на сайта на Столична община. Моля гражданите, които имат възможност, в дните с прогноза за превишение да не използват твърдо гориво за отопление и да използват градския транспорт за всекидневните си пътувания в града.
Основните замърсители на въздуха в София са битовото отопление на твърдо гориво и автомобилния трафик. В края на декември работна група, начело със зам.-кмета по екология, внесе пакет от мерки, които да ограничат замърсяването от автомобилния трафик. Очакваме тяхното обсъждане в комисиите да започне.
Преди дни в пунктовете за първоначална регистрация на КАТ започнаха работа и газанализаторите, като целта ни автомобили с неработеща система за очиствате на отработените газове да не бъдат регистрирани.
Освен това трябва да имаме предвид и географските и климатични особености на града. Според учените от Института по метеорология, основна причина за завишените нива на ФПЧ през зимните месеци в София е т.нар. температурна инверсия. Това означава, че в Софийското поле, което е котловина, студеният въздух се задържа ниско в атмосферата и това не позволява естествената вентилация. Този процес може да се види и в температурата на въздуха – например, сутрешната температура в „Дружба“ е по-ниска от тази на Копитото. При температурна инверсия замърсителите остават ниско в атмосферата и се натрупват, което е и причина най-високи нива на ФПЧ да се засичат в часовете от полунощ до рано сутрин. Валежи, вятър и нагряване на земната повърхност от слънцето водят до възстановяване на нормалното състояние на атмосферата, при която топлият въздух е в ниските слоеве, а студеният – над него“.
От 1 януари КАТ ще спира от движение автомобилите, които отделят високо ниво вредни емисии.