Въвеждат реално действаща „Зона 30” в София. Това ще е първата зона с максимална скорост на движение до 30 километра в час, съобщи NOVA. Ограниченията ще се регламентират с промени в Закона за движение по пътищата. Проектът вечее е реализиран в карето между булевардите „Прага”, „Пенчо Славейков”, „Витоша” и „Скобелев”, където скоростта е ограничена със знак, който важи до следващото кръстовище. Основно правило в „Зона 30” е, че пешеходците се ползват винаги с предимство пред останалите участници в движението. Практиката показва, че ако кола блъсне човек или друг автомобил с 30 км/ч, вероятността от фатален изход е в пъти по-малка, отколкото, ако се движи с 50 км/ч.
Зоната вече е разширена в целия идеален център и няма сериозни нарушения в нея”, казва инж. Димитър Петров, директор на “Управление и анализ на трафика” в Столичната община. Вече има и квартали, които искат и техните улици в жилищните райони да попаднат в зоната с “успокоен трафик”. Според Петров и сега има законова възможност общините да въвеждат такива участъци.
“Има разлика между административното обозначаване и проектантското. Това са различни неща, но има неразбиране, че е едно и също. Може да не въведеш административно “Зона 30”, но да има елементи, които да влияят на поведението на участниците в движението и да имат ефект. Административната страна е как го маркираш и как е записано в закона. В нашия закон още няма такова понятие като “Зона 30”. Имаме само ограничение на скоростта”, казва инж. Цветан Колев, който от години работи по инфраструктурни проекти.
Зони с максимална скорост до 30 км/час има в почти всички европейски държави, като пионер в тази област е Германия, която въвежда първите такива зони още през 1980 г. Следва Швейцария, а първият град, който изцяло въвежда успокоена зона (с изключение на основните булеварди) е Грац в Австрия, направил това през 1992 г. Само в Германия са обособени над 17 000 такива зони, а един от водещите градове е тримилионният Мюнхен, където 80% от цялата улична мрежа е част от успокоена зона.