Започна изграждането на метростанция и ж.п. гара в „Обеля“

metro-obelya
Снимка: Столична община

Започна изграждането на мащабен интермодален хъб с метростанция и ж.п. гара в София. Новата метростанция ще бъде на бул. „Панчо Владигеров“ между депо „Обеля“ и метростанция „Обеля“, обяви пред журналисти кметът на София Йорданка Фандъкова.

„Започваме изграждането на мащабен интермодален хъб в западната част на София с метростанция и жп гара. Новата метростанция ще бъде на бул. „Панчо Владигеров“ между депо „Обеля“ и метростанция „Обеля“ и има връзка с I и II метродиаметър, с жп мрежата и с автобусния транспорт. Това е модерен транспортен обект, който дава перспектива за развитие на града в тази част на София“ – каза столичният кмет Йорданка Фандъкова при обявяване началото на строителните дейности на обекта. Тя откри строителната площадка заедно с директора на „Метрополитен“ Стоян Братоев и зам.-кмета на София Дончо Барбалов.

„Очаква се с изграждането на новата метростанция още 12 хил. души да използват най-удобния и екологичен транспорт ежедневно. Броят на автомобилите ще намалее с около 5 600 дневно, а вредните емисии във въздуха – с около 1 500 тона годишно“ – посочи също кметът Фандъкова.
Йорданка Фандъкова заяви, че за последните 14 години са изградени 42 км, което е 80% от действащото метро. В момента 380 хил. души ползват ежедневно метрото, а в края на 2025 г. след приключването на участъка през „Подуяне“ очакваме още 45 000 души да се придвижват ежедневно с метро. След изграждането и на участъка през „Слатина“ през 2027 г. очакваме над половин милион души всеки ден да използват метро.

Бъдещата спирка на софийското метро ще служи за прекачване на пътниците между Линия 1 и Линия 2 на метрото и ще бъде начална и за двете линии. Освен станцията ще се изгражда 900 м тунелен участък за връзка със съществуващия метротунел, който ще осъществява комуникацията с депо „Обеля“.
Върху метростанцията Национална компания „Железопътна инфраструктура“ ще изгради през следващите три години и нова жп гара, като изходите на станцията ще излизат на пероните. Така западните направления на железопътната мрежа – тези към Драгоман, Кюстендил и Божурище, ще имат директна връзка с Линия 1 и Линия 2 на столичното метро. Жп гарата е включена в проект за модернизацията на жп линията София – Драгоман.  

Поради предвидените функции на крайна спирка на двете Метролинии (1 и 2) в проектното решение на метростанцията е предвидено да се изпълни централен перон с широчина 9,5 м, дължина 100 м и светла височина 3,5 м. Предвижда се гарата да бъде с един страничен и един централен перон, като коловозите стават три. Метростанцията ще има три изхода, като два от тях ще имат връзка с жп спирката и съответните перони. За достъп до тях и до южната страна на ж.к. „Модерно предградие” ще има асансьори, ескалатори и стълбища.

При реализацията на проекта не се предвижда затварянето на бул. „Панчо Владигеров”, ул. „Обелско шосе” или вътрешнокварталните улици в ж.к. „Обеля 1”. Това ще бъде постигнато чрез въвеждането на етапност при строителството и при временната организация на движение.
Стойността на проекта е 23,2 млн. евро, без ДДС. Срокът на изпълнение е 36 месеца и се очаква обектът да бъде готов през октомври 2026 г.
С изграждането на новата метростанция ще се постигне и значително намаление на интервалите на движение на влаковете по Линия 1 и Линия 2.

„Подготвени са планове за бъдещите разширения на метрото и с други 3 участъка, – заяви също кметът Фандъкова. – Те са през “Люлин” до „Околовръстния път“, през кв. “Витоша” до район “Студентски” и до „Околовръстния път“ при кв. „Симеоново“.
Кметът Фандъкова пожела успех на всички, които оттук нататък ще отговарят за строителството на метрото, за да не спира, защото то променя града.