Пускат еднократен електронен билет за пътуване в градския транспорт в София. Той беше представен от шефа на Центъра за градска мобилност Димитър Дилчев.
От днес работи възможността да закупите през уеб базираното приложение MPASS, освен дневна карта, еднократен билет за пътуване в метрото и наземния транспорт. Това каза пред журналисти изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Димитър Дилчев.
„Това е част от новата система за таксуване в столичния градски транспорт. Пускаме тази услуга предсрочно в експериментален режим, за да видим как се ползва и как ще бъде посрещната от столичани. Имате възможност да закупите такъв превозен документ и ще имате възможност да го ползвате само в рамките на днешния ден. Ако планирате да пътувате утре, купете си билет в утрешния ден. Ако планирате да пътувате днес, може да си закупите билет и в рамките на деня да го валидирате на валидатор в превозното средство“, обясни той.
Предоставянето на услугата за закупуване на електронен билет за еднократно пътуване е част от усилията на Столична община и ЦГМ да се улесни възможността за закупуване на превозни документи.
„Самото закупуване става с приложението MPASS. Влизате. Правите си профил, регистрирате се, регистрирате платежен инструмент, било то кредитна карта, било то плащане през мобилен оператор. За всички, които към днешна дата са използвали дневната карта, те знаят как се прави регистрация и как се закупва превозен документ. Това е нещо нормално като всяка една покупка в интернет“, посочи Дилчев.
Той разказа, че след като билетът бъде валидиран на устройство в градския транспорт, той може да бъде използван само в конкретното превозно средство. „След час и половина този билет ще изчезне от вашия профил. Може да се возите само в едно превозно средство“.
Електронният билет е част от новата тикет система на София и ще може да се купува през https://sofia.mpass.bg/bg/. До момента през MPASS се предлагаха само дневна и нощна карта за пътувания.
Във всички превозни средства на градския транспорт вече има видеонаблюдение, като за целта са монтирани 3934 камери. Возилата разполагат и с 1108 паник бутона. Обучени са 2100 водачи за работа с новото оборудване.
Големият въпрос остава каква ще е тарифната политиката на новата система – дали пътниците ще плащат спрямо времето, което са прекарали в градския транспорт или на изминато разстояние. Решението за това е в правомощията на СОС и ще бъде взето след анализ. Със заработването изцяло на новата система хартиеният билет ще отиде в историята.
За тикет-системата в столицата се говори вече повече от 10 години. Поредица обжалвания на обществените поръчки обаче спъваха идеята. В края на 2018 г. най-накрая кметстовто сключи договор с консорциума „Си Ен Си София тикетинг систем“ на стойност 73, 3 млн. лв. без ДДС. София ще плаща парите на 120 месечни вноски до ноември 2028 г. До януари 2021 г. са платени 15,2 млн.лв. От отчета стана ясно също, че е сключено допълнително споразумение с консорциума за внедряването на тикет системата в третата линия на метрото на стойност 1,9 млн. лв. без ДДС.
Така в момента крайният срок за завършването й е 11 април, след което предстои едномесечен тестови период. В метрото валидаторите от новата тикет система вече работят от началото на годината, те са 407 броя. Предстои касите на метростанциите да се оборудват с апаратура, чрез която гражданите да могат да плащат и зареждат новите варианти на превозни документи.
В нaчaлoтo нa 2020 г. Цeнтъpът зa гpaдcĸa мoбилнocт пoeтaпнo зaпoчнa дa пpeмaxвa aпapaтите зa билeти, oт ĸoитo пътницитe в тpoлeитe и тpaмвaитe мoжexa дa cи ĸyпят билeт, бeз дa ce ĸoнтaĸт c xopa. Toгaвa oт ЦГM ĸaзвaxa, чe вce пaĸ имa възмoжнocт билeт дa бъдe зaĸyпeн oт вoдaчa. От ЦГM нe дaдoxa oбяcнeниe зaщo мaxaт мaшинитe, ĸoитo пъĸ нe мoжexa дa вpъщaт pecтo. По-късно и водачите спряха да продават билети – причината -COVID пандемията.