Да бъде възстановен Драгалевския лифт. Това е заключението на общинското дружество „Софинвест“, което извърши конструктивното обследване на съоръжението, за което общината плати 60 000лв. Изпратен е констативен протокол на собственика му – „Витоша ски“ АД, който е направил възражение и ще бъде изслушан на 10 декември.
Драгалевският лифт е построен през 1956 г. и е най-старият на Витоша, а вероятно и в цялата страна. Той е изцяло българско производство, дело на конструкторите на тогавашното Трамвайно депо, което е зад сградата на район „Сердика“ на бул. „Мария Луиза“. Вече 64 години на лифта не е правен основен ремонт.
Вместо да разреши пълната реконструкция и подмяна на Драгалевския лифт с нов, модерен и с по-голям капацитет, Столична община иска от „Витоша ски“ да ремонтира пуснатото в експлоатация през 1956г. съоръжение.
Те настояват да се възстановят старите стълбове и дървените двуместни седалки. Както и машините произведени през 1955 година от тогавашното предприятие „Трамвайно депо София“.
Не възстановяване, а цялостна реконструкция предвижда подготвяният проект на „Витоша ски“, посочи Петър Петров от борда на директорите на „Витоша ски“. Някои от стълбовете били опасно изгнили и не трябвало да се подменят в този вид. Броят им щял да се намали, тъй като старите били сложени много на гъсто. „Всичко ще бъде подменено – пак ще е седалка, в същите габарити и в същото трасе“, добави Петров.
От фирмата собственик обявиха, че в момента се изготвят проект за пълна реконструкция на лифта, а не възстановяването на стария. Причина за това е, че много от стълбовете са изгнили и е опасно да се възстановяват. Проектът се разработва заедно с лидерите на в строителството на въжени линии – „Лайтнер“ и „Допелмайер“.
Всичко това се случва на фона на забавеното вече 10 месеца искане на „Витоша ски“ да подмени изцяло Княжевския лифт, по сегашното трасе.
Старият План за управление на Витоша, който забранява модернизацията на лифтовете е изтекъл още през 2014 година. Новият е готов от 2015 година, но администрацията не го приема. От фирмата-концесионер предполагат, че проблема е страх от протести на природозащитници. Нищо не се прави и по екологичната му оценка . Той ще изтече преди да е влязъл в сила, като за изработване му са дадени почти 700 000 лв.
Вместо да създаде законодателна възможност на Витоша да бъдат подменени всички стари лифтове, Столична община дава 60 000 лева на фирма да обследва, дали може новите стълбове на лифта да се поставят в старите фундаменти, изливани преди 65 години.