От 09:00 до 13:30 часа на 06.09.2024 г. ще се проведе щафетен маратон по следния маршрут: старт от северозападното пътно платно на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” пред Националния стадион „Васил Левски” по западното пътно платно на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”, по източното пътно платно на ул. „Проф. Фритьоф Нансен”, обратен завой при бул. „Васил Левски”, по ул. „Проф. Фритьоф Нансен”, надясно по бул. „България”, по бул. „Пенчо Славейков”, обратен завой по тротоара на бул. „Витоша”, по западното пътно платно на бул. „Пенчо Славейков”, по бул. „България”, надясно по западното пътно платно на бул. „Черни връх”, обратен завой при ул. „Св. Наум”, по източното пътно платно на бул. „Черни връх”, надясно по югоизточното пътно платно на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”, бул. „Драган Цанков”, „Борисова градина“, изход от „Борисова градина“ при Националния стадион „Васил Левски”, по югоизточното пътно платно на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” до Орлов мост, преминава по пешеходната зона, по северозападното пътно платно на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” до Националния стадион „Васил Левски”, където е финалът.
Забранява се престоят и паркирането на пътни превозни средства, както следва:
– От 08:00 часа на 05.09.2024 г. до 07:00 часа на 06.09.2024 г. на моста пред Националния стадион „Васил Левски” – 2 (две) паркоместа;
– От 07:00 часа на 06.09.2024 г. до приключване на мероприятието на моста пред Националния стадион „Васил Левски”.
От 07:30 до 13:30 часа на 06.09.2024 г. се забранява влизането на пътни превозни средства в двете посоки по:
– Ул. „Ген. Гурко” между бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” и бул. „Васил Левски”;
– Ул. „Любен Каравелов” между ул. „Ген. Паренсов” и ул. „Ген. Гурко”;
– Бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” между бул. „Цар Освободител” и ул. „Проф. Фр. Нансен”;
– Бул. „Драган Цанков” между ул. „Митрополит Кирил Видински и бул. „ Евлоги и Христо Георгиеви”;
– Южното пътно платно на бул. „България” между бул. „Черни връх” и бул. „Акад. Ив. Гешов”;
– Бул. „Черни връх” и ул. „Проф. Фр. Нансен” между бул. „Свети Наум” и бул. „Васил Левски”;
– Бул. „Пенчо Славейков” между бул. „България” и бул. „Витоша”;
– Тунела на НДК – участъкът, водещ към бул. „Черни връх” и бул. „България” (бившето трасе на трамвай № 6).
От 04:30 до 14:00 часа на 06.09.2024 г. частично се променят маршрутите на масовия градски транспорт, както следва:
➢ Автобусите от линия № 9 (в посока пл. „Орлов мост”) ще се движат от бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” надясно по бул. „Цар Освободител”, надясно по бул. „Васил Левски”, надясно по ул. „Шипка” и по маршрута си.
Автобусите ще спират на временна спирка на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” на 50,00 метра преди бул. „Цар Освободител” в посока пл. „Орлов мост“.
➢ Автобусите от линия № 72:
– в посока ж.к. „Западен парк”: от бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” надясно по бул. „Цар Освободител”, по бул. „Васил Левски”, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Прага”, ул. „Св. Георги Софийски” и по маршрута;
– в посока „Плиска“: от ул. „Св. Георги Софийски“ направо по бул. „Прага“, надясно по бул. „Ген. Скобелев” и транспортен тунел НДК, бул. „Васил Левски“, ул. „Шипка“, бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ и по маршрута.
Автобусите ще спират на временна спирка на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” на 50,00 метра преди бул. „Цар Освободител” в посока ж.к. „Западен парк” и на всички съществуващи тролейбусни и автобусни спирки в променения участък на маршрута.
➢ Автобусите от линия № 76 (в посока ж.к. „Гоце Делчев”) ще се движат от бул. „Цариградско шосе” по бул. „Цар Освободител”, бул. „Васил Левски”, бул. „Патриарх Евтимий“ (връщане по бул. „Ген. Скобелев” и транспортен тунел НДК), наляво по бул. „Прага”, ул. „Св. Георги Софийски”, наляво по бул. „Акад. Ив. Е. Гешов”, бул. „П. Ю. Тодоров” и по маршрута си, двупосочно.
Автобусите ще спират на всички съществуващи автобусни и тролейбусни спирки в променения участък на маршрута и на спирка с код 1288 „Пл. „Орлов мост“ на бул. „Цариградско шосе“ преди бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” в посока ж.к. „Гоце Делчев”, за автобусна линия № 280 и тролейбусни линии №№ 3, 4, 5 и 11.
➢ Автобусите от линии №№ 84, 184 и линия № X50 (в посока ул. „Ген. Гурко“) ще се движат от бул. „Цариградско шосе” надясно по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”, обратен завой при ул. „Шипка” (Военна академия), бул. „Евлоги и Христо Георгиеви”, бул. „Цариградско шосе” и по маршрутите си.
Автобусите ще спират на спирка с код 1288 „Пл. „Орлов мост“ на бул. „Цариградско шосе“ преди бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” в посока СУ „Св. Климент Охридски“ (за автобусна линия № 280 и тролейбусни линии №№ 3, 4, 5 и 11), и на спирка с код 0442 „Военна академия” на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” след ул. „Шипка“ в посока пл. „Орлов мост“ (за автобусни линии №№ 9, 72, 75 и 213).
➢ Автобусите от линия № 94 (в посока СУ „Св. Климент Охридски“) ще се движат от бул. “Свети Наум” наляво по бул. “Черни връх”, наляво по бул. “Джеймс Баучър”, надясно по ул. “Стоян Михайловски” и по маршрута до „Студентски град“.
Автобусите ще спират на съществуващите трамвайни спирки по бул. “Джеймс Баучер” и на съществуващите автобусни спирки по бул. „Черни връх“ за линия № Х9.
➢ Автобусите от линия № 204 (в посока ж.к. „Гоце Делчев”) ще се движат от бул. „Цариградско шосе” по бул. „Цар Освободител”, наляво по бул. „Васил Левски”, бул. „Патриарх Евтимий“ (връщане по бул. „Ген. Скобелев” и транспортен тунел НДК), наляво по бул. „Прага”, ул. „Св. Георги Софийски”, бул. „Акад. Ив. Е. Гешов”, бул. „България” и по маршрута си, двупосочно.
Автобусите ще спират на всички съществуващи автобусни и тролейбусни спирки в променения участък на маршрута и на спирка с код 1288 „Пл. „Орлов мост“ на бул. „Цариградско шосе“ преди бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” в посока ж.к. „Гоце Делчев” (за автобусна линия № 280 и тролейбусни линии №№ 3, 4, 5 и 11).
➢ Автобусите от линия № 604:
– в посока УМБАЛСМ „Пирогов” ще се движат от бул. „Цариградско шосе” по бул. „Цар Освободител”, бул. „Васил Левски”, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Прага”, ул. „Св. Георги Софийски”, надясно по бул. „Акад. Ив. Е. Гешов” и по маршрута си;
– в посока гара Искър ще се движат от бул. „Пенчо Славейков” наляво по бул. „Прага бул. „Ген. Скобелев” и транспортен тунел НДК, бул. „Васил Левски”, надясно по бул. „Цар Освободител”, бул. „Цариградско шосе” и по маршрута си.
Автобусите ще спират на всички съществуващи тролейбусни и автобусни спирки в променения участък на маршрута и на спирка с код 1288 „Пл. „Орлов мост“ на бул. „Цариградско шосе“ преди бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” в посока УМБАЛСМ „Пирогов” (за автобусна линия № 280 и тролейбусни линии №№ 3, 4, 5 и 11).
➢ Тролейбусите от линия № 7 ще се движат от ж.к. „Люлин 3“ по маршрута до кръстовище бул. „Сливница“ /ул. „Опълченска“, направо по бул. „Сливница“, площад „Сточна гара“, по бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“ (връщане по бул. „Васил Левски“), наляво по бул. „Прага“ и по маршрута до ж.к. „Гоце Делчев“ двупосочно.
Тролейбусите ще спират на всички съществуващи тролейбусни и автобусни спирки в променения участък на маршрута.
Девето издание на щафетен маратон „София Екиден“. Събитието е в чест на националния празник – Съединението на Княжество България и Източна Румелия, което символизира и щафетното бягане. Шест души – един отбор – 42.195 км 5 км+10 км+5 км+10 км+5км+7.195 км=42.195 км.
Какво е щафетен Екиден маратон? Самият термин за щафетния маратон Екиден е японски, той е комбинация от думите „пункт“ (駅) и „предаване“ (伝). Първото Еkiden състезание било спонсорирано и организирано от Yomiuri Shimbun (един от петте национални японски вестници издаван и до сега от най-голямата медийна компания в света -Yomiuri Group. Вестникът е с най-голям тираж в света(между 10 и 13 милиона), който има две издания на ден – сутрешно и вечерно). През 1917 г. е първото щафетно състезание и се провежда в продължение на 3 дни между старата японска столица Киото и новата – Токио, на дистанция от 508 km. Поводът е бил да се отбележи годишнината от преместването в Токио. Ekiden е измислено от поета Toki Zemmaro (1885-1980), който по това време е бил началник на отдел „Социални въпроси“ при Yomiuri Shimbun. Първоначалната идея за състезанието е била да се бяга по стария японски път Токайдо (Токайдо е един от 5-те най-важни маршрути от периода Едо в Япония, който свързвал сегашната столица Токио и древната Киото по източното морско крайбрежие. Стандартният метод на преминаването му е било пеша, като тогава колесните каруци почти не са съществували, а тежките товари обикновено са се изпращали с кораби по вода. Членовете на по-висока класа са преминавали разстоянието върху Kago- покрит кош на бамбукови пръчки, носещ се от 4-ма мъже). Оригиналният вариант на пътя Токайдо между Токио и старата столица Киото се е състоял от 53 станции, където е имало изградени пропускателни порти с постройки за храна и нощуване. По него е организиран първият щафетен маратон. На много места по трасето са били изградени и гранични пропускателни пунктове, където туристите трябвало да имат документи за самоличност или разрешителни за преминаване. Това е началото, а след това дължината на щафетата Еkiden през годините е варирала с различни дължини и брой участници. В Япония е най-дългото щафетно състезание в света – Round-Kyūshū Ekiden, обиколката на остров Кюшу за 10 дни състезателите трябва да пробягат 1064 км през 72 пункта. Същността на състезанието е била всеки бегач от отбор да пробяга разстоянието от една „станция“ към следващата, и да предаде лента от плат, която носи на раменете си (tasuki), на следващия пост от отбора. Тук няма палки, а се е запазила традицията да се бяга с ленти. В източните страни, като Япония, Индия, Малайзия, Тайван, Сингапур, Австралия и в някои европейски страни – Франция и Белгия продължава да се използва думата „екиден“, а в повечето западни страни се казва – relay (щафета). Екиден-състезанията се провеждат в много държави и обикновено са в рамките на големите традиционни маратони. Вече в по-новите варианти Ekiden е отворен за всички желаещи да пробягат маратонското разстояние, което вече и официално се е наложило да е 42.195 км. Участниците си правят отбор от 6 бегачи разпределени по постове. От 2006 год. Екиден-дистанциите са определени със стандарти по отделните постове – 5 км, 10 км, 5 км, 10 км, 5 км и 7.195 км. Тази комбинация е утвърдена официално от Международната федерация по лека атлетика (ИААФ) и има такава дисциплина в нейния календар.