Да се увеличат таксите за повикване и престой, като не може да се вдигне цената на пробега на километър и да имат право да ползват бус лентите по столичните булеварди, както линейките и пожарните коли, поискаха таксиметрови шофьори.
Искането си таксиметровия бранш е представил на транспортния министър Росен Желязков, обявиха от Националния съюз на таксиметровите превозвачи. В интервю за БНТ Райна Петрова, председател на УС Националния таксиметров синдикат обясни: „Промяната се налага, защото повече от 8 години доходите на таксиметровите шофьори са стационарни. Това не е справедливо. Доходите стоят на едно ниво, а разходите се повишават.“
Намерен е вариант как плавно да се повишат таксите, който са предложени на транспортния министър. „Става въпрос за повишаване първоначалната такса на такситата и така ще се преодолее практиката с отказването на късите курсове от такситата, които са зачестили напоследък, каза още Райна Петрова. В София например, първоначалната такса би била около 2.40 лв., което ще е около три пъти спрямо цената за един километър пробег. Това щяло да е изгодно и за двете страни. „Ще има и една предвидимост за клиента, не когато се качат в таксито да се чудят каква е първоначалната такса“, уточни синдикалният лидер на таксиметровите водачи.
В момента Наредба 34 за таксиметровите превози определя таксата за повикване да бъде в размер от минималната до максималната цена за километър за даден град. Това правело неизгодни курсовете на кратки разстояния, което карало шофьорите да ги отказват, а диспечерите на таксиметровите компании да им налагат да ги приемат, заради редовните им клиенти, както и заради договорите с компании за таксиметров превоз.
От Националния съюз на таксиметровите превозвачи са изчислили, че ако се приеме предложението, столичани ще плащат между 2.31 лева и 3.90 лв. за повикване, в зависимост от това каква тарифа изберат отделните таксиметрови фирми. В момента, определените от Столична община минимална цена на километър е 0.77 лева, а максималната – 1.30 лева през деня. А определената от компаниите такса за повикване е между тези две суми.
Освен за повикване, браншът иска тройно да се повиши и цената за престой, която се определя по същия начин като тази за повикване, след като не се приема предложението да се повишат тарифите за пробег, които не са променяни от години, според Румен Крумов, председател на Националния съюз на превозвачите.
„Започва осма година, в която тарифите и таксите на такситата в София не са коригирани“, обяви председателят на Съюз „Такси“ Кирил Ризов в интервю за БНР. Той уточни, че за 2019 г. са приети минималните тарифи за София – 77 ст. дневна и 88 ст. нощна тарифа. Повечето таксита возят на минимални тарифи. „В доклад себестойността на услугата „таксиметров превоз на пътници“ беше обоснована да бъде 1.10 лв., за това настоявахме от браншовите организации, но беше гласувано друго“, обясни Ризов и призова да се озаптят и трите такси. Как може да стане това?
„Първоначална, за повикване и за адрес се слагат в рамка и да има минимални и максимални такси. Когато бъдат сложени в рамки и таксите, тогава от петте параметъра (трите такси и двете тарифи за пробег – дневна и нощна) няма да има нищо, което да е извън рамката, т.е е извън закона. Тогава вече таксиметровите компании ще извършат съответните корекции, което не го правят 8 години поред. Цената ще бъде в посока нагоре“, обясни председателят на Съюз „Такси“.
От ефира на БНР той успокои, че поскъпването няма да е голямо: „Тъй като минималната дневна тарифа в София е 77 ст. – това означава 2.31 лв. за повикване и престой. Максималната тарифа е 1.3 лв. – това означава горна граница от 3.90 лв. Колко ще бъде рамката отдолу и отгоре, ще зависи от Министерството на транспорта“.Ризов даде и конкретен пример: за курс от 6 лв. при новите тарифи ще струва най-много 7.5 лв. или увеличение с лев и половина.
Искането такситата да се движат като линейките и пожарните в лентите за автобусите по широките булеварди, беше поставено и по време на протеста им през март срещу нереглемантираното споделено пътуване на „Максим такси“, която според таксиметровите водачи се извършва незаконно. И тогава отговорът на Сторична община беше, че това не е в техните правомощия, а на Народното събрание.