Забраняват стари автомобили да вслизат в центъра на София от 1 декември 2023 г. до края на февруари на следващата година. Това реши Столичният общински съвет. Решението бе взето с гласовете на ГЕРБ, „Демократична България“ и независимият Борис Бонев. Против бяха БСП и „Патриоти за София“.
Зоната с ниски емисии на вредни вещества във въздуха обхваща историческия център на София и се нарича Малък ринг. Тя е в карето между бул. „Васил Левски“, бул. „Патриарх Евтимий“, бул. „Ген. Скобелев“, ул. „Опълченска“, бул. „Сливница“. На всички кръстовища за влизане в Малкия ринг вече са инсталирани видеокамери, които разчитат екостикера на колата от Годишния технически преглед. На нарушителите ще се налагат глоби, които започват от 50 лева нагоре.
В центъра на София няма нито една поставена измервателна станция за състоянието на въздуха и така няма да се установи дали обективно има ефект от въвеждането на забраната, посочи Бонев. Да се предложат алтернативни начини за придвижване на гражданите, които ще са потърпевши от забраната, да се установи от кои квартали са преобладаващо и там да се подобри градският транспорт, препоръча той.
За първи път наредбата бе внесена в зала на 21 юли, но не бе подкрепена с мнозинство и отпадна от дневния ред.
С приемането на наредбата за нискоемисионни зони в София ще бъдат спрени и най-старите автомобили да се движат в центъра на града.
Целта е да бъде по-чист въздухът, коментира кметът на София Йорданка Фандъкова.
„Очакванията са, че 20% от всички тези водачи ще се пренасочат към публичния транспорт, т.е. ще оставят автомобилите си. Разбира се, очакваме и процент от тези хора да сменят автомобилите си.“
От ВМРО няма да подкрепят наредбата, като имат и политическо решение на областното ръководство на партията. Карлос Контрера:
„Когато пренасочиш движението с една такава забрана от бул. „Васил Левски“, например, по ул. „Любен Каравелов“, ти не ликвидираш замърсяването, не намаляваш вредните емисии, а просто ги преместваш с няколкостотин метра. Това ще доведе до нови задръствания, но в малките улици, което означава, че автомобилите в задръстването ще работят на празни обороти, всъщност ще се отделят много повече емисии“.