Да има или да няма метро до ИКЕА и София Ринг Мол?

metrostancia-orlov-most

Стартира онлайн обществено обсъждане за продължаването на метрото от станция „Бизнес парк“ към магазин „Икеа“, „София ринг мол“ и Симеоновския лифт.

Предложението включва създаването на уникален за Европа интермодален хъб, който ще събира на едно място метро, лифт, автогара и буферен паркинг.

За целта трябва да бъде изградена отсечка на метрото с дължина около два километра, която ще има две нови станции.

Симеоновският лифт, с който софиянци ще могат да стигат директно в планината, ще бъде удължен до станцията на метрото и ще минава над Околовръстното шосе, а до тях ще бъдат създадени буферен паркинг и автогара.

Перспективата пред проекта е голяма:

  • София ще се превърне в уникална европейска столица, като новата връзка ще позволява на граждани и посетители да стигат от центъра на града до Витоша изключително бързо и лесно.
  • В района около Симеоновския лифт живеят и работят над 28 000 души, които ще могат да се възползват от новата линия на метрото.
  • Буферният паркинг, който ще бъде изграден, ще обслужва кварталите Драгалевци, Симеоново, Бистрица, Панчарево, Малинова долина и другите околни райони. Така жителите на тези населени места ще имат бърз и екологичен достъп до центъра на столицата, което ще има положителен ефект върху трафика. 
  • Метрото ще облекчи и трафика към Икеа и София Ринг Мол, които през 2019г. са били посетени от 11 милиона души и 4 милиона автомобила.
  •  Автогарата, която ще замени автогара Юг, ще обслужва Южна България и ще има бърз коридор за излизане от столицата, особено когато новият участък от Околовръстното шосе на София бъде завършен. Така автобусите, които пътуват до населените места около София, няма да имат нужда да влизат в центъра на града.

Предлаганото продължение на метрото ще е на стойност 78 млн. лева. За свързването със Симеоновския лифт се налага дострояване на въжената линия със 700 м надолу, към Околовръстния път. С него общата стойност на проекта става 100 млн. лева.

В Транспортната комисия, където мнозинство имат БСП, Демократична България и Спаси София, бойкотират проекта. От ГЕРБ и Патриоти за София смятат, че връзката на град София с Природен парк Витоша е важна за  софиянци. Социологическо изследване на агенция Тренд от края на март показва, че 82 % от столичани искат да се реализира този проект.

Икономически неизгоден за софиянци е проектът за удължаване на метрото от крайната спирка „Бизнес парк“ до „София ринг мол“, магазин ИКЕА и Симеоновския лифт. Това е становището на групата на „Демократична България“ в Столичния общински съвет след проучване на проекта, който наскоро бе представен от главния архитект на София Здравко Здравков в комисиите по устройство на територията и архитектура, и по транспорт и туризъм.

Според неправителствената организация „Спаси София“ забиването на метрото в подножието на една от най-уникалните софийски дадености, планината Витоша, е катастрофална грешка с дългосрочни вредни последствия за града. Метрото в полите на планината ще засили и без друго безкрайните апетити на инвеститорите за строителството на огромни сгради там, където това най-малко трябва да се случва.