Интервю на Проф д-р инж. Стоян Братоев, бт. 14 на в. „Софийско метро“
Изграждането на софийското метро вече над 16 години е най-мащабният инфраструктурен обект за столицата и един от най-големите в страната. В усложнените условия на пандемия успяхме да завършим първите два етапа от изграждането на Линия 3, като на 26 август 2020 г. открихме 8 станции от централния участък, а от 24 април 2021 г. още 4 спирки функционират в кв. „Овча купел”. След като през втората половина на март м.г. стартира работата по Лот 1 на Етап 3 от изграждаВече има 4 строителни площадки и там се работи усилено, последните две ще бъдат открити през януари. Организацията на движението за първите 3 станции – на „Цариградско шосе”, при „София Тех Парк” и на „Шипченски проход” вече е приета.
Cpoĸът зa изпълнeниe нa дoгoвopитe със строителите е 3 години и 9 месеца и вече са стартирани. Плановете са удължаването на този участък от третия диаметър да приключи през 2027 г. Трасето през „Слатина” се очаква в перспектива да обслужва над 75 000 пътници, което е над средното натоварване на линиите на метрото. Освен това участъкът ще минава през територия, която не е добре обслужена транспортно, така че ще създаде една много добра среда за хората, които живеят в района.
През юни м.г. „Метрополитен“ ЕАД избра фирмите, които ще строят новото трасе. Беше много сериозна надпревара, участваха 14 фирми и тези, които спечелиха, го направиха с добри технически условия и най-добри цени. Първите две метростанции от този участък /МС 1 и 2/ ще се изпълняват от Oбeдинeниe „Meтpo Шипĸa“ и договорът ни с него бе подписан на 29 декември 2022 г. В Обединението влизат „Tpeйc Гpyп Xoлд“ AД и пpoeĸтaнтcĸaтa „Инжпpoeĸт“ OOД. Подизпълнител е „Старт-Инженеринг“ АД. Следващите две станции /МС 3 и 4/ ще се изграждат от Обединение „Метро Слатина“. В него участва „Трейс Груп Холд АД“ заедно с проектанската фирма „Билд Лаб“. Подизпълнител е „Старт-Инженеринг“ АД. Строителството на последните две станции (МС 5 и 6) ще се изпълнява от ДЗЗД „Метробилд Изток“, с участници „Джи Пи Груп“ АД и „Смарт Билд Дигитал“ ЕООД. Подизпълнители са фирмите „Биас – М“ ЕООД, „Инфрасити – РБ“ ООД, както и „Старт – Инженеринг“ АД.
Метротунелът от 5.3 км между тях ще се пробива от консорциум ДЗЗД „ДВУ 21. В него влизат турската „Дoyш Иншaaт Be Tиджapeт“, „Ултpacтpoй“ EOOД и „Bиa Koнcтpyĸт Гpyп“ EOOД. Последната позиция се отнася за пpoeĸтиpaнe, дocтaвĸa, мoнтaж и въвeждaнe в eĸcплoaтaция нa cиcтeми зa ĸoнтpoл и yпpaвлeниe нa влaĸoвoтo движeниe и пepoнни пpeгpaдни вpaти зa вcичĸитe 6 мeтpocтaнции, а изпълнението на поръчката ще бъде от немската фирма „Cимeнc Moбилити“ EOOД.
Стpoитeлcтвoтo, пpoбивaнeтo нa тyнeлитe и дocтaвĸaтa нa влaĸoвeтe за слатинския участък щe cтpyвa oбщo 540 млн. лв. без ДДС, от които 106,6 млн.лв. са от Кохезионен фонд и 433,4 млн.лв. съфинансиране и заем от ЕИБ.
Участъкът е изцяло подземен. Трасето започва от ул. „Шипка”, след това върви под парка на Военната академия, продължава през плътно застроените квартали. „Гео Милев“, жк „Слатина“ и покрай Зала „Арена Армеец” и „София Тех Парк” достига до бул. „Цариградско шосе“, Окръжна болница и кв. „Младост”.
Първата от шестте спирки – МС „Ситняково”, е ситуирана източно от кръстовището на бул. „Ситняково“ и ул.„Гео Милев“. Тя е с два входни вестибюла. Втората – МС „Гео Милев”, е разположена западно от кръстовището на улиците „Николай Коперник“ и „Гео Милев“. Станцията е с два входни вестибюла – един под кръстовището и един под ул. „Гео Милев”, западно от това кръстовище. Третата спирка – МС”Слатина”, се намира под пътното платно на ул. „Гео Милев”, западно от река Слатинска. Тя също е с два входни вестибюла. Четвъртата – МС ”Шипченски проход”, е разположена напречно на бул. „Шипченски проход”, западно от кръстовището му с бул.”Асен Йорданов”. Станцията е с един входен вестибюл с изходи към жк „Слатина” и бул. „Шипченски проход”. Петата спирка – МС ”Арена София/ София Тех Парк”, е разположена под източното пътно платно на бул. „Асен Йорданов”. Тя е с един централен вестибюл. Западният вход на този вестибюл е непосредствено пред зала „Арена София” с капацитет 18 хил.зрители. Източният вход на станцията е разположен в източния тротоар на булеварда пред входа на „София Тех Парк”.
Последната станция – МС „Цариградско шосе”, ще е изцяло под локалното платно на входно-изходната артерия на София – бул. „Цариградско шосе“, при спирката на градския транспорт при УМБАЛ „Света Анна“ и ще стига до кръстовището с бул. „Йерусалим”. Станцията е с два входни вестибюла. Последната станция освен да обслужва плътно застроените територии с жилищни, административни и търговски сгради на ж.к. „Младост” и ж.к. „Полигона” има и важно значение за навлизащите в града автомобили. Тунелите в целия участък ще се строят с тунелопробивна машина /ТПМ/ с противоналягане в забоя, която позволява преминаване покрай сгради и под съоръжения, без каквито и да е последици за тях. Работата на ТПМ ще стартира от бул. „Цариградско шосе”. Метростанциите и вентилационните уредби ще се изграждат по метода – открит котлован с вертикално укрепване или Милански / Топ Даун / метод. Идеята е да се възстанови по-бързо теренът и да се пусне движението отгоре. Очаква се трафикът на някои строителни площадки да бъде затруднен за около година и половина, след което ще се работи отдолу. Планира се след последната станция на „Цариградско шосе” да се изгради подземен двуетажен буферен паркинг за автомобили с общо 230 места, като 28 от тях ще са за хора в неравностойно положение, и открит паркинг върху МС „Зала Арена София/ Тех парк” за около 120 автомобила.
Предвижда се метростанциите, както и в централния участък на линията, да са със странични перони, които откъм коловозите да са с преградни остъклени стени, отварящи се синхронно с вратите на влаковете. И по новото трасе контактната мрежа ще е разположена на таваните на съоръженията, както е във вече изградената трета линия. Влаковете са адаптирани да използват такова захранване, релсите са хидроизолирани с гумени ботуши около траверсите. Пероните отново ще бъдат с отваряеми преградни стени, което е доказано добър начин за защита на пътниците.
Двете нови разширения на Линия 3 – под бул. „Владимир Вазов” и през кварталите „Гео Милев” и „Слатина” ще се обслужват от метровлакове Siemens Inspiro и системите за управление на влаковото движение на Siemens Mobility, с каквито се обслужва и участъкът от „Хаджи Димитър” до „Горна баня”.
Общата дължина на метромрежата в София след изграждането на Лот 1 и Лот 2 на Етап 3 на Линия 3 прогнозно до 2027 г. се предвижда да достигне 61 км с 56 метростанции, а пътниците да се увеличат с 120 000 души.
На ден бързината и удобството на подземната железница ще позват около 560 хиляди души, а годишно техният брой ще се увеличи с 16 млн. пътници и ще достигне около 200 млн. души.
Сред очакваните ефекти са спад на автомобилите в движение с 8800 дневно и намаляване на трафика в района с около 25%. По-високата скорост на придвижване с метрото в сравнение с останалия транспорт ще спести на жителите на града допълнително 8 500 човекочаса на ден. Реализацията на проекта за разширяване на третата линия на софийското метро ще окаже положителен ефект и по отношение на намаляването на вредните парникови газове, фини прахови частици, оловни аерозоли и др. с няколко хиляди тона годишно.
Кметът Васил Терзиев бе категоричен на първата копка на участъка през „Слатина”, че се ангажира администрацията на Столична община да оказва пълно съдействие на всички нива, за да може този проект да бъде приключен навреме и изтъкна, че развитието на метрото ще остане централна тема на кметската програма и ще продължи да се инвестира в него.
В следващите три години и половина предстои огромен обем работа да се извърши – метрото е много сложна система, има 18 системи за управление, а третата линия е по-особена – тя е с трето ниво на автоматика, която има по-особени изисквания, но всичко това е предвидено в нашия проект.
Всичките усилия обаче си заслужават, защото прогнозите сочат, че със строителството на цялата трета линия делът на софийското метро от градския транспорт да скочи от 38% през 2021 г. на 50% през 2028 г.
По този начин столицата ни ще се изравни с обявявания многократно за най-добър град за живеене в Европа – Виена, чийто дял на метрото е 52%.