НЕПРАВИТЕЛСТВЕНАТА ОРГАНИЗАЦИЯ „СПАСИ СОФИЯ“ ИСКАТ ТРАНСПОРТ ОТ ЛЕВСКИ Г ДО СТУДЕНТСКИ ГРАД
От неправителствената организация „СПАСИ СОФИЯ“ предлагат нова автобусна линия да обслужва жилищните райони със слабо развита транспортна мрежа, която да свързва кварталите Левски Г – Слатина и Студентски град.
Ето и цялото предложение на „Спаси София“:
Добре известна е слабата или липсваща транспортна свързаност на част от северните и източните жилищни зони на София. Това е особено валидно за квартали като Левски В, Левски Г и Сухата река. Те са сред най-откъснатите от останалите части на града заради съществуващия ж.п. ареал и липсващи пробиви и булеварди. Същите изводи могат да бъдат направени и за един от най-големите панелни квартали на столицата – Слатина, граничещ с ж.п. ареала на север и индустриална зона на изток.
Общото между тези големи жилищни зони е, че са без достатъчно добра свързаност с близки и по-отдалечени столични райони. Причината е, че целият съществуващ към момента градски транспорт е насочен към центъра, където е единствената възможност за смяна на линии. Достигането до останалите и съседни квартали изисква смяна на поне едно превозно средство, валидиране на допълнителен билет за 1,60 лв., паразитен трафик, ненужна обиколка през отдалечени райони, сериозна загуба на време и увеличени разходи. Тази транспортна обстановка, отблъскваща хората от градския транспорт, няма да се промени в рамките на следващите 7-10 години, за когато е планирано да бъдат завършени двете разклонения на третата линия на метрото до Левски, Гео Милев и Слатина. Всички тези фактори правят градският транспорт в посочените квартали неконкурентен спрямо автомобила, използването му далеч под потенциала и обосновават нуждата от създаване на нова автобусна линия, даваща различни и бързи връзки.
Нова автобусна линия решава проблемите на редица квартали
За решаването на транспортната изолация на горепосочените квартали, намаляване на зависимостта от личните автомобили и подобряване на качеството на живот в тях, предлагаме разкриването на нова автобусна линия, която да даде бърза и към момента несъществуваща алтернатива за живущите и работещите в района.
Предлагаме линия № 194 да свързва Левски Г, Сухата река, Слатина и Студентски град.
Тя не навлиза в центъра, а обслужва периферните територии по оста север-юг – големите квартали и важните точки за прекачване в системата на градския транспорт: автостанция Гео Милев, бул. Цариградско шосе и метростанция Г.М. Димитров. Тази линия би била единствената преминаваща под важни коридори и бариери като бул. Цариградско шосе и ж.п. ареала, създавайки нови, по-бързи и директни връзки както между съседните квартали, така и с по-отдалечени точки от транспортен интерес. Маршрутът ѝ е планиран като полурингова автобусна линия, която да намали зависимостта от личните автомобили и даде необходимите връзки периферия-периферия без навлизане в централните части на София. В това отношение, новата линия 194 ще бъде огледална на популярната и натоварена полурингова линия, свързваща западните квартали – автобус 83.
Основни параметри на линия 194:
Линията е дълга 14,7 км, които по сега съществуващото разписание могат да се изминат за 57 минути. Средната експлоатационна скорост на автобусите по линията е малко над 15 км/час, което е около средната стойност за натоварените автобусни линии в София. Цената, която ЦГМ ще трябва да плати за всеки курс е около 45 лв., а за да бъде линията рентабилна, всеки автобус ще трябва да превозва по 28 пътници. Въпреки че основната задача на градският транспорт е да предоставя обществена услуга, вярваме че линия 194 може да бъде сред печелившите линии, предвид потенциала ѝ да привлече много нови пътници в градския транспорт.
Убедени сме, че линията ще бъде много популярна сред живущите и бързо ще стане доста използвана.
Мотивираното предложение е внесено в Столичната община, на вниманието на зам.-кмета по транспорт, г-н Дончо Барбалов, общински съветници от Транспортната комисия в СОС, както и до експертите в ЦГМ. От тях очакваме навременна реакция и аргументиран и градивен диалог за намиране на най-подходящата форма, тази линия да бъде осъществена още през тази година. Силно се надяваме представителите на Столичната община да осъзнават необходимостта от по-сериозни инвестиции в посока подобряване на привлекателността на градския транспорт и намаляване на задръстванията и замърсяването в София. Оставаме на тяхно разположение за допълнителни разяснения и, както обикновено, сме готови да окажем безвъзмездна експертна помощ за въвеждането на автобусна линия 194.