На 2-и юни (събота) „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД ще предостави възможност за пътуванe с парен локомотив на всички свои клиенти, които проявяват интерес към ретро подвижния състав.
Възстановеният отново за движение парен локомотив от серия 01.23 ще направи два курса между София и Банкя с пътническа композиция, за която всеки любител ще има възможност да си закупи билет. Инициативата е организирана с цел да се популяризира историческото наследство на националния железопътен превозвач.
Първият влак от София до Банкя ще тръгне от Централна гара София в 09:50 ч. В обратното направление композицията с ретро локомотива ще потегли от гара Банкя в 13:10 ч. Вторият влак от София до Банкя ще замине от София в 14:30 ч. В обратната посока влакът ще тръгне от гара Банкя в 17:30 ч.
Атракционните влаковете ще се движат в състав от пет пътнически вагона, като билетите за тях ще се продават предварително и ще бъдат със задължителна резервация на седящи места. Цената на билет за влак с парния локомотив № 01.23 между София и Банкя ще бъде 18.00 лв. за пътуване в двете посоки (с включени запазени места). Децата до 7-годишна възраст ще пътуват безплатно без да ползват отделно седящо място. Възрастта на децата ще се удостоверява с акт за раждане или копие от него при закупуване на билети.
Националният железопътен превозвач напомня, че децата на възраст до 10 години задължително пътуват с придружител. Продажбата на билети и резервацията на запазени места за пътуване с атракционните влакове ще се извършва предварително, като ще започне от понеделник (21-и май). Билети могат да бъдат закупени от билетните каси за предварителна продажба на Централна гара София, гара Банкя, както и от железопътните бюра в гр. София, намиращи се в Центъра за комплексно транспортно обслужване на населението (ЦКТОН) в НДК и на ул. „Гурко” № 5.
Парен локомотив 01.23 е произведен през 1935 г. в Швейцария от
SLM (Schweizerische Lokomotiv- ind Maschienenfabrik) – Winterthur,
с фабричен № 3593 / 1935.
Доставен е в България на 17 ноември 1935 г.
Използван е в БДЖ за обслужване на бързи и пътнически влакове до 1968 г., като домува в Локомотивно депо София и след това до 1973 г., когато домува в Локомотивно депо Варна, или общо 38 години. От 1974 до 1978 г. се намира в режим на резерв и целево съхранение в база Асеново. Там го заварва заповед № 18 / 8 януари 1979 г., с която е обявен за представител на локомотивната серия 01 в музейната колекция на БДЖ и е върнат в Локомотивно депо София.
Възстановен е за движение със собствена сила (под пара) през 1988 г. и първото му официално пътуване е на 24 декември 1988 г., когато обслужи юбилейния влак „100 години ЖП Тракция и депо София”, София – Септември – София. След това участва в редица атракционни пътувания и снимачна дейност за филмови продукции, до изтичане срока за следващата котелна ревизия. Тя не беше извършена своевременно и машината бездейства няколко години. Пълно освидетелстване на парния котел и ревизия на локомотива се извършиха отново през 2003 г. и след това първото му официално пътуване е на 6 октомври 2003 г. по маршрута София – Карлово – Пловдив, когато обслужи специалният юбилеен влак, съставен от четири вагон-салона, по случай 115 години от учредяването на БДЖ, 50 години от завършването на Подбалканската железница и 70 години от откриването на линията Филипово – Карлово. Оттогава локомотивът се поддържа в постоянна готовност за атракционни, туристически и юбилейни пътувания.