Въвеждат правила за движение на тротинетките

4502
electricheski-trotinetki-lime

ЗАБРАНЯВАТ КАРАНЕТО НА ТРОТИНЕТКИ ПО ТРОТОАРИТЕ

Електрическите тротинетки нямат право да се движат по площите, предназначени само за пешеходци. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, качен за обществено обсъждане, с които се регламентира използването на индивидуални електрически превозни средства.

Водачите на такива скутери задължително трябва да носят каска, а в тъмните часове на денонощието – светлоотразителна жилетка и да карат с включени светлини. Те трябва да се движи по велоалеите, а когато няма такива – най-близо до дясната граница на платното за движение, предаде „Труд“.

Забранява се на шофьорите на тротинетки да се движат със скорост над 25 километра в час и да возят други хора. Те не могат да карат по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 километра в час, както и по такива II клас без изградени велоалеи.

ТРЕТА ФИРМА ПУСНА Е-ТРОТИНЕТКИ В СОФИЯ

Не се допуска още тротинетката да се движи успоредно до друга, да се управлява без ръце или да се тегли от автомобил.

Въвежда се и задължителна минимална възраст, за да карате електрическа тротинетка – 14 години. От 14 до 16 години можете да се движите само по велоалеите с тротинетката. Задължително трябва да имате 16 години, за да я каратепо улици от II до VI клас и пътища с максимално разрешена скорост до 50 км в час.

Всяка община ще може да приеме свои правила за ползването на електрически тротинетки, предвижда още законът.

Промените на закона са публикувани на Портала за обществени консултации на Министерския съвет.

ШЕФЪТ НА ПЪТНА ПОЛИЦИЯ: ТРОТИНЕТКИТЕ НЯМАТ ПРАВО ПО ЗАКОН ДА СЕ ДВИЖАТ ПО ПЪТИЩАТА

Срокът за получаване на препоръки и предложения по проекта е 14 дни, отбелязват вносителите. Те уточняват, че се определя по-кратък срок за обществено обсъждане, тъй като проектът вече е бил публикуван за обществено обсъждане за 30 дни.

electricheski-trotinetki

Поради големия обществен интерес за регламентиране на правилата за движение на индивидуалните електрически превозни средства и поради настъпили ПТП с тях с такива се налага да се въведе и регламентация за тротинетките.

Индивидуално електрическо превозно средство /т. нар. тротинетка/ е пътно превозно средство, оборудвано с електрически двигател и максимална конструктивна скорост, надвишаваща шест километра в час без или с място за сядане със собствена маса до 50 килограма. Не са индивидуални електрически превозни средства инвалидните колички, обслужващи лица с увреждания.

„Самобалансиращо се превозно средство“ е превозно средство с едно колело или с две успоредно разположени колела, задвижвано от двигател, чиято максимална конструктивна скорост не надвишава 25 km/h, за което е характерно присъщо нестабилно равновесие и което се нуждае от спомагателна контролна система, за да се поддържа в равновесие“, пише в проекта за промени на Закона за автомобилните превози.

Тротинетките трябва да имат бяла или жълта добре различима светлина отпред и устройство за излъчване на червена светлина отзад.

ОТ ДНЕС В СОФИЯ МОГАТ ДА СЕ НАЕМАТ ЕЛЕКТРИЧЕСКИ ТРОТИНЕТКИ

Според проекта водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:

– да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;

– да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;

– в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;

– да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;

– да ползва каска.

На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено:

– да се движи по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 километра в час;

– да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура;

– да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 – Забранено е влизането на велосипеди;

– да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 – „Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии“;

– да развива скорост по-висока от 25 километра в час;

– да превозва други лица;

– да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;

– да управлява превозното средство без да държи кормилото с ръка;

– да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;

– да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;

– да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;

– да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.

Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е: шестнадесет години – по велосипедна инфраструктура, улици от II до VI клас и пътища с максимално разрешена скорост до 50 километра в час и четиринадесет години – само по велосипедни алеи.

Всяка община може с наредба на общинския съвет да определи по-ниски максимално допустими скорости за движение на територията на съответната община, както и ред и условия за използване на индивидуални електрически превозни средства под формата на споделено ползване, включително максимално допустим брой превозни средства и задължителни зони за тяхното паркиране.