Инж. Стоян Братоев: През 2025 година трябва да имаме метро до ж.к. „Левски“

541
metrostancia-medicinska-akademia

Проектът за разширяване на третата линия на столичното метро от квартал „Хаджи Димитър“ до ж.к. „Левски“ е за три години и половина и трябва да приключи през първата половина на 2025 година. Това е тежко строителство, голям обем от работа трябва да се свърши и изисква много време. Това заяви в „Денят започва“ проф. д-р инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на „Метрополитен“ ЕАД.

По думите му макар и трудно изграждането на софийското метро продължава. Независимо от моментните финансови проблеми работата по график не е спирала, допълни инж. Стоян Братоев. Вече е подписано споразумение с Министерството на финансите, което ще даде възможност да се извършат и плащанията.

„Засега вървим добре. Първите месеци са свързани с премествания на инженерна инфраструктура – колектори, канализационни, кабелни, всичко това в голяма степан вече е завършено и се започва със същинските конструкции в участъка – първо на станциите, защото те са с по-голям обем, постепенно ще започнат и на тунелите“, обясни той.

Инж. Братоев отбеляза, че участъкът е 3 километра с 3 метростанции и допълни: „Това е третият етап от строителството на третата метролиния. Остава още един етап, който се надяваме до края на годината също да започне“.

Според инж. Стоян Братоев местата на метростанциите са максимално комуникативни – първата спирка ще е до стадион „Георги Аспарухов“, втората ще е на улица „Витиня“, а третата ще е между „Левски В“ и „Левски Г“.

Миналата седмица кметът на столична община Йорданка Фандъкова написа в социалните мрежи:

Започна същинската строителна дейност по 3-километровия участък на третата линия на метрото през район „Подуяне“. Над 80% от подземните мрежи са преместени, което е огромна по обем работа и започна изграждането на шлицови стени.

Участъкът до „Левски Г“ е заложен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост. За съжаление, планът още не е отворен и финансирането до момента е изцяло с общински средства.

За участъка през „Слатина“ все още нямаме одобрението на Министерски съвет за изменението на Общия устройствен план. Три пъти връщаха документите, три пъти ги поправяхме. Надявам се на финално одобрение, за да можем да започнем и неговото строителство в края на тази година.

Моето изискване, което е причината за връщането на плана до момента, е държавата да гарантира съфинансирането. Министър Асен Василев пое този ангажимент към мен и софиянци, когато отрязаха 143 млн. лв. за София от Плана за възстановяване.

В държавния бюджет за тази година са осигурени 40 млн. лв., но за да се гарантира цялото строителство до 2026 г., е нужно да се поеме ангажимент за периода.

Този 6- километров участък със 6 метростанции през „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ се финансира над 50% от бюджета на общината и ние сме готови с тези средства.

Очакванията ни са, че със завършването на третата линия, над 50% от пътуванията с градски транспорт в София, ще се извършват от метрото. Затова за мен метрото е стратегически проект за столицата, чието завършване настоявам да бъде гарантирано.