Как ще се казват спирките от третия лъч на метрото

Новите влакове за софийското метро

Имената на новите 15 метростанции станаха ясни и бяха приети от комисията по култура и образование на Столична община. Те са съобразени с местоположението на станциите. Интериорът на станциите пък ще съответства с наименованията им.

Председателят на комисията Малина Едрева каза, че строителството на третия лъч напредва. Заради строежа на метрото от 20 до 28 май по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” между улиците „Шипка” и „Мизия” движението на коли ще бъде възможно само в пътната лента посока „Подуяне”, а от 29 май до 20 октомври – в лентата в посока Център.

До края на 2019 г. се очаква третия лъч на метрото да бъде завършен. Мотрисите ще са нови, ще бъдат изградени и стъклени рампи, които ще се отварят единствено след като метрото е на станцията, за да се избегнат инциденти на релсите.
 
Метрото ще свързва бул. „Владимир Вазов” с квартал „Горна баня” през центъра и „Красно село”.

„Основният принцип, от който сме се ръководили при одобряването на наименованията на новите метростанции, е топонимията, вторият е исторически факти, личности и събития“, заяви Малина Едрева, един от вносителите на доклада и шеф на комисията по култура. На заседанието днес съветниците одобриха имената на станциите, които предстои да станат готови през 2020 г. 

Имена на станциите от третия лъч са:

„Владимир Вазов”, „Тракия”, Стадион „Георги Аспарухов”, „Хаджи Димитър”, „Театрална”, „Орлов мост”, „Патриарх Евтимий”, „Христо Ботев”, „Медицинска академия”, „България”, „Цар Борис III”, „Мизия”, „Овча купел 1 и 2” и „Горна баня”.

От организацията „Спаси София“ веднага излязоха с декларация с която протестираха срещу имената на спирките от третата линия на метрото. Ето и пълния текст: 

Днес комисията по образование, култура, наука и културно многообразие към Столичния общински съвет е приела решение за именуване на станциите от третата линия на метрото, която се очаква да бъде завършена през 2019 г. , съобщи сдружението „Спаси София“ в профила си във ФБ.

„След като прегледахме списъка, нямаше как да не останем твърде неприятно изненадани от част от имената. Не разбираме логиката на кръщаване, не разбираме, защо комисията по култура взема подобно решение, вместо комисията по транспорт и не разбираме, защо се допускат решения, взети без да се обърне внимание на транспортната функция на метростанциите. Специално внимание обръщаме на следните имена:

1. Метростанция Тракия – въпреки, че метростанцията се намира на кръстовището на бул. Владимир Вазов и ул. Витиня, тя е кръстена Тракия. Логика изцяло липсва, защото улица с това име съществува, но тя е зад парк Заимов, а ако целта е метростанцията да е кръстена на историко-географската област, то тогава нещата придобиват комичен вид, предвид че в тази посока се излиза от София в посока Мизия.
2. Метростанция Театрална – макар името да е хубаво, обикновено подобни имена носят метростанции до националния театър на съответната държава. 
3. Метростанция Христо Ботев – Противно на всякаква логика трансферните станции да носят еднакви имена, комисията е решила да кръсти станцията на НДК – Христо Ботев, нищо че изход на метрото към булеварда липсва, а той се намира на 200метра от метростанцията. 
4. Метростанция Мизия – подобно недоразумение, както и с метростанция Тракия. Улица с името Мизия съществува, но тя е далеч от кв. Овча Купел, а ако целта е кръщаване на историко-географската област, отново греда – Мизия е в обратна посока…
5. Метростанции бул. България, бул. Цар Борис III, бул. Патриарх Евтимий – до този момент нито една метростанция не носи означение дали е кръстена на улица или булевард. Това е напълно излишно усложняване на имената, което не носи полза за пътниците. По същия начин, по който други метростанции носят просто имената Опълченска, Константин Величков или Вардар, така и тук не е необходимо да има подобни пояснения.

На графиката виждате приетото днес на комисия и резултатите от анкетата, която Спаси София проведе преди повече от година и която беше изпратена до Столичната община. Не разбираме защо се допускат толкова необмислени, неаргументирани и противоречащи на всякаква транспортна логика решения. Призоваваме членовете на комисията по култура и най-вече нейният председател – Malina Edreva да преомислят гласуваното! Госпожи и господа, имената на метростанциите трябва да носят транспортна информация за пътниците, а не да бъдат плацдарм за отдаване на фалшива почит на исторически личности или събития.“