До края на месеца валидаторите в градския транспорт ще заработят. Ще плащаме билет чрез мобилен телефон

17213
troleybus

До края на месеца новите валидатори в градския транспорт в София ще заработят. През тях, чрез мобилния телефон, може да се чекира еднократен билет за градски транспорт, закупен от касите на Центъра за градска мобилност и през сайта https://sofia.mpass.bg/bg/. Това съобщи шефът на ЦГМ Димитър Дилчев на извънредното заседание на транспортната комисия в Столичния общински съвет, на което изнесе информация относно внедряването на новата тикет система в градския транспорт, съобщава „Монитор“.

В метрото валидаторите от новата тикет система вече работят, те са 407 броя. Предстои касите на метростанциите да се оборудват с апаратура, чрез която гражданите да могат да плащат и зареждат новите варианти на превозни документи.

„До края на този месец се предвижда да заработят валидаторите в наземния транспорт, които се намират до всяка врата. Те разполагат с четци, които позволяват хората да ползват старите си карти, така и безконтактни банкови карти и разплащане с мобилен телефон“, каза Дилчев. Разплащането с банкови карти обаче ще стане на по-късен етап. Той отчете, че вече във всички превозни средства на градския транспорт има видеонаблюдение, като за целта са монтирани 3934 камери. Возилата разполагат и с 1108 паник бутона. Обучени са 2100 водачи за работа с новото оборудване.

Тикет системата трябваше да заработи от началото на януари, но се отложи за май с мотива, че трябва време за включване и на третата метролиния. По тази причина на 11 ноември м.г. е подписан анекс към договора на Столичната община с фирмата – изпълнител на цялата поръчка. Предстои през месец май да се включи в новата тикет система и вариантът за плащане Pay-as-you-go. Това е възможност с кредитна или дебитна безконтактна карта да се доближи до валидатора в превозното средство и пътуването се регистрира в системата, т.е. отчита се плащане от 1.60 лева.

Големият въпрос остава каква ще е тарифната политиката на новата система – дали пътниците ще плащат спрямо времето, което са прекарали в градския транспорт или на изминато разстояние. Решението за това е в правомощията на СОС и ще бъде взето след анализ. Със заработването изцяло на новата система хартиеният билет ще отиде в историята.

За тикет-системата в столицата се говори вече повече от 10 години. Поредица обжалвания на обществените поръчки обаче спъваха идеята. В края на 2018 г. най-накрая кметстовто сключи договор с консорциума „Си Ен Си София тикетинг систем“ на стойност 73, 3 млн. лв. без ДДС. София ще плаща парите на 120 месечни вноски до ноември 2028 г. До януари 2021 г. са платени 15,2 млн.лв. От отчета стана ясно също, че е сключено допълнително споразумение с консорциума за внедряването на тикет системата в третата линия на метрото на стойност 1,9 млн. лв. без ДДС.Така в момента крайният срок за завършването й е 11 април, след което предстои едномесечен тестови период.