Проверяват бомбоубежища в София. Най-сигурно е метрото

1224
sofia-subway-station-serdica-метро
Метростанция "Сердика 2"

Смята се, че на територията на София има изградени над 500 бомбоубежища, но повечето от тях са в окаяно състояние. В случай на бомбардировки най-сигурното място в София е метрото.
Затова софиянци може да се укрият в 34 км. подземни линии на метрото.

 
Според специалистите София е опасана със стотици бомбоубежища, а тяхната точна бройка се пази в тайна. След втората световна война започва изграждането на укрития и в жилищните блокове, които могат да издържат на химическа атака.

Поддръжката на тези укрития изисква подмяната на уплатненията на вратите на всеки 12 месеца. Проверката и резултатите за състоянието на укритията трябва да бъдат готови до няколко седмици.

Миналата седмица първо бе съобщено, че правителството започва проверка на бомбоубежища в областта и двете, но после от кабинета бе категорично отречено.

По-късно от пресслужбата на Софийска област уточниха, че на територията на областта няма нито едно бомбоубежище и припомниха, че кабинетът е разпоредил рутинна проверка по документи. С нея се проверяват плановете за отбранително-мобилизационна подготовка, дежурството за оповестяване и осъществяването на контрол върху разходването на бюджетните средства по отбранително-мобилизационната подготовка в Софийска област, Самоков и Благоевград.

От кабинета обясниха и че рутинната проверка няма връзка със скандала „Скрипал“, каквито спекулации се появиха в социалните мрежи. Оттам бяха категорични, че убежищата са собственост и отговорност на областните управи.

Според бившия директор на „Гражданска защита“ Андрей Иванов бомбоубежищата в страната се изграждат главно след ВСВ за укриване на населението при бомбена или ядрена заплаха.

„Типичното бомбоубежище е с тухлена конструкция, масивен насип и е добре оборудвано. Проблемът в България е липсата на финансови средства. Ако се поддържат съгласно изискванията, те ще могат да предпазят населението от нападение с ядрено и химическо оръжие. Ако кажа обаче, че състоянието им е идеално – ще излъжа“, уточни Иванов в „България сутрин“.

Той твърди, че все пак е облекчение, че при бомбена заплаха могат да бъдат ползвани метрото и някои подлези.

„За всяка община би трябвало да има изготвен отчет за укриване на населението по време на война. Под всяка сграда, строена преди 90-те години, има бомбоубежище. Ако се поддържат всички, ще може цяла София да се скрие без проблем“, отбеляза бившият директор на „Гражданска защита“.

По думите на изпълнителния директор на „Метрополитен“ ЕАД Стоян Братоев при екстремни ситуации в тунелите и станциите на метрото могат да бъдат скрити хиляди.

„Едно от изискванията при строежа на метрото е конструкцията да издържа на ударна вълна. Има и необходимите вентилационни системи и специален водопровод, отделен от централния. Всичко, което е необходимо, е подсигурено“, подчерта Братоев пред Bulgaria ON AIR.

В случай на нападение, било бомбардировка, или ядрен удар, метрото може да се окаже спасителна капсула, тъй като разполага с всички механизми, които изолират хората от външния свят за максимум 3 дни – освен заради изчерпването на провизиите и отминаването на опасността, този период се смята и за психологическа бариера.

Много често за дадена атака се знаело предварително от разузнавателните служби и хората масово се изселвали от града и търсели закрила в отдалечени места.

Другото голямо съвременно убежище е гаражът на НДК, чийто строеж е започнат преди 1989 г., но е довършен по времето на прехода. Той също разполага със специална вентилация, както и задължителните три уплътнени врати. Тъй като повечето бункери не се използват по предназначение, няколко от тях са отдадени под наем на занаятчии, които плащат, за да ги използват. Те обаче имат задължението при възникване на извънредна ситуация да ги освободят във вида, в който са ги получили, и да осигурят безпрепятствения достъп на хората вътре. Във Варна пък подобно убежище е превърнато в дискотека.

Третото ново скривалище е построено от Българската народна банка и се намира под трезора на „Цариградско шосе”. Бюджетът за поддръжка на всички подобни помещенията в страната през 2010 г. е бил 200 хил. лв., а през 2011 г. – 300 хил. лв. За доброто състояние на убежищата в София се грижат 4 механици, които редовно проверяват осветлението, системите за вентилация, входовете, както и други детайли.