От Столична община обмислят нови правила за рекламата в София

212
kompleks-antichna-serdica
Стъкленият купол на "Антична Сердика"
Столична община обмисля нови правила за билбордове, лед реклами и дори хладилници и витрини.

По-малко и по-малки реклами и по-строги правила за т. нар. аквариуми към заведенията ще се опита да наложи Столичната община. Билбордовете по улици и тротоари ще се поставят централизирано – от общинско дружество или специално избрана фирма. Рекламите по покривите на сградите на най-централните места в София като площад „Народно събрание“, Ларгото или площад „Св. Неделя“ ще трябва да бъдат премахнати.

Мотивите са, че части от града са пренаситени с външна реклама и преместваеми обекти – павилиони, зимни градини към заведения и други, което е променило облика на града и е понижило „естетическите качества на средата“.

Ако новите разпоредби бъдат приети, рекламите по покривите на сградите в центъра на града трябва да бъдат свалени. Тази разпоредба ще важи за бул. „Цар Освободител“, за площадите „Народно събрание“, „Ал. Батенберг“, „Св. Неделя“, за „Орлов мост“ и пространството около паметника на Васил Левски. Свалянето на рекламите от покривите, както и всичики останали правила, свързани с билбордовете, ще се прилагат след изтичането на разрешенията за поставяне, които по сега действащата наредба са за срок от 10 години. Според новите правила те ще са с двойно по-малък срок.

Една от идеите е рекламните витрини да изчезнат, а рекламата да се ограничи до 20 % от площта на обекта. Оказва се,  че новите правила могат да засегнат не само бизнеса, а и собствениците на жилищни сгради, които към момента също печелят от реклама.

„Този визуален шум говори за един неподреден хаотичен визуален пазар. Нашето желание е да въведем ред в тази комуникация”, каза главният архитект на столицата, Здравко Здравков за Нова ТВ.

Там където е сърцето на стара София забраняваме покривната реклама. Разбира се там, където тя е разрешена ще изчакаме да изтекат договорите, постепенно ще изчезне”, каза главният архитект. Рекламата вече слиза от покривите в центъра на града, макар и наредбата още да не е влязла в сила.

„Ние се издържаме от тази реклама.  Тя носеше 36 хиляди лева годишно сега няма да имаме тези пари”, разказа директорът на Националния студентски дом, Николай Иванов.

Етажните собствености също ще претърпят загуби. Парите от реклама върху фасадите на блоковете в общата каса, ще намалеят. От общината трябва да са готови с финалния текст на наредбата преди лятната ваканция на съветниците.

Въвеждат се забрани да се поставят билбордове на открито с видео или анимирани реклами, с мигащи или движещи се светлини. Изисква се, ако рекламите на дадено съоръжени се сменят, то интервала между отделните послания да е поне 8 секунди, а всяка смяна да става за не повече от секунда. Дигиталните рекламни елементи трябва да притежават и използват автоматични възможности за затъмняване.

Най-големите реклами на открито могат да са с площ от 60 кв. метра от едната страна. Големи билбордове (с площ над 12 кв. метра) може да има само по основните булеварди и големи улици, както и в прилежащите на тези улици имоти. Те ще се поставят по схема, одобрена от главния архитект и приета от Столичния общински съвет.

В по-широкия център рекламите трябва да са двойно по-малки. Вместо разрешената сега площ от 4 кв. метра, в бъдеще билбордовете ще могат да са максимална площ от 2 кв. метра. Тази разпоредба ще засегне бул. „Витоша“ и площадите „Руски паметник“, „Лъвов мост“, „Македония“, „Славейков“, „Възраждане“, както и градината пред Народния театър „Иван Вазов“.

Освен това ще е позволено пред магазини и заведения на тези места да се изкарват само маси и столове. Забранени ще са щендерите за излагане на стоки, както и хладилните витрини.